Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در هفته پژوهش مطرح کرد:

توسعه زیرساخت‌های مؤسسات پژوهشی عامل اقتدار کشور است

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: همه مؤسسات تحقیقاتی بدون شک در توسعه دانش و توسعه فناوری و اقتدار کشور مؤثر هستند.

توسعه زیرساخت‌های مؤسسات پژوهشی عامل اقتدار کشور است

علی اسحاقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا،  به نقش مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی در توسعه کشور اشاره کرد و افزود: توسعه مستلزم انجام برنامه‌های پژوهشی و استفاده از نتایج آن پژوهش‌ها است. توسعه مبتنی بر فناوری است. این اصل در تمام دنیا وجود دارد و ایران نیز از آن مستثنا نیست.

وی اضافه کرد: در این خصوص مؤسساتی مانند رازی یا انستیتو پاستور که تحقیقاتی منجر به تولید فرآورده‌های بیولوژیک به‌ویژه واکسن و سرم‌های درمانی دارند، از جهات مختلفی ازجمله توسعه فناوری امنیت سلامت و سلامت پایدار حائز اهمیت بیشتری هستند.

اسحاقی ادامه داد: باید پذیرفت که بدون تحقیق و پژوهش، تولیدی وجود نخواهد داشت و آنچه مردم در جامعه به‌عنوان واکسن و سرم مورداستفاده قرار می‌دهند محصول پژوهش‌های گسترده‌ای است که به فناوری رسیده و باعث توسعه کشور شده است.

وی توضیح داد: در مؤسساتی مانند موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مجموعه‌ای از محققین و دانشمندان با رصد شرایط بهداشتی سطح جهان و شناسایی بیماری‌های نوپدید و بازدید، برای پیش‌بینی و پیشگیری از این قبیل مخاطرات، برنامه‌ریزی کرده و زیرساخت ایجاد می‌شود تا در صورت مواجهه کشور با چنین خطراتی، آمادگی لازم برای مقابله وجود داشته باشد.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: در حال حاضر مؤسسات تحقیقانی کشور از حمایت‌های قانونی کافی برخوردار هستند  ولی باید به چنین مجموعه‌هایی بیشتر توجه شود.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه‌ای مانند موسسه رازی، با منظومه‌ای علمی مواجه هستیم که تمام زنجیره تولید فرآورده‌های بیولوژیک، از امکانات مطالعه در فیلد تا معرفی محصول به بازار را در خود جای‌داده است. ازاین‌رو چنین مجموعه‌هایی باید باهدف حفظ کشور از بسیاری از بیماری‌ها انسانی و دامی موردحمایت قرار گیرند.

وی یادآور شد: در حال حاضر خط مقدم مبارزه با بسیاری از بیماری‌ها، مبارزه دامپزشکی است. به‌عنوان‌مثال درصورتی‌که آنفولانزای طیور جهش پیداکرده و انسان را مبتلا کند می‌تواند بسیار خطرناک باشد. از سوی دیگر، حفظ امنیت سلامت صنعت دام و طیور نقش پررنگی در حفظ سرمایه‌های صنعت و امنیت غذایی کشور دارد.

اسحاقی  نیازهای حمایتی موسسه رازی را  به دو حوزه منابع انسانی و نوسازی و به‌روزرسانی زیرساخت‌ها خلاصه کرد و گفت: متأسفانه در حال حاضر شاهد مهاجرت نخبگان از کشور هستیم، ولی به غیر از آن بسیاری از کارکنان ما از حالت استخدام رسمی خارج‌شده‌اند. این در حالی است که صنعتی با این جایگاه و اهمیت، لزوماً باید دارای کارکنان رسمی باشد و مجوزهایی برای جذب نیروی انسانی داخل موسسه صادر شود.

وی افزود: از سوی دیگر رازی موسسه‌ای با حدود ۱۰۰ سال قدمت است و بسیاری از زیرساخت‌های آن قدیمی هستند. ازآنجاکه ما بسیاری از واکسن‌ها را به‌صورت یارانه‌ای برای کشور تأمین می‌کنیم، امکان فروش آنها با قیمت واقعی را نداشته، و برای توسعه، بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های موسسه به حمایت‌های دولتی نیاز داریم. در صورت نوسازی زیرساخت‌ها، به‌راحتی امکان صادرات گسترده محصولات ما به تمام کشورها محقق خواهد شد.

اسحاقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر موسسه از ردیف بودجه اختصاصی بهره برده و درآمدهای ما صد درصد به خود موسسه بازمی‌گردد. اما به تقویت بودجه تملکی عمومی که توسط دولت تأمین می‌شود نیز احتیاج داریم.

وی بیان کرد: البته موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی از محل درآمدهای خود موسسه، اقدام به راه‌اندازی واحدهای مختلفی هم در خود موسسه و هم واحدهای استانی کرده ولی این کافی نیست و نیاز به امکانات و حمایت‌های بیشتری وجود دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید