Iranian Agriculture News Agency

رئیس گروه سرمایه‌گذاری دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات:

تجهیز ردیف بودجه اختصاصی شیلات در راستای توسعه دریا محور الزامی است

رئیس گروه سرمایه‌گذاری دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران گفت: نیاز داریم که ردیفی مختص به شیلات و آبزیان در قانون بودجه تجهیز شده و در اختیار این سازمان قرار گیرد تا بتوانیم طرح‌های ملی شیلاتی را از این محل تأمین اعتبار کنیم.

تجهیز ردیف بودجه اختصاصی شیلات در راستای توسعه دریا محور الزامی است

همایون مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از وجود ظرفیت‌های جذاب سرمایه‌گذاری در حوزه شیلات خبر داد و گفت: فعالیت‌هایی مانند تکثیر و پرورش ماهیان سردابی، گرمابی، میگو و ماهیان خاویاری، پرورش ماهی در قفس، پرورش سایر آبزیان در آب‌های شور و شیرین بسترهای بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

وی افزود: درزمینهٔ صید و صیادی نیز زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای خرید شناورها و تأمین نقدینگی موردنیاز برای خرید ابزار و ادوات وجود دارد.

مردانی ادامه داد: به‌غیراز نیاز به تأمین تسهیلات برای سرمایه‌گذاری اولیه در مواردی نیاز به تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش برای واحدهای فعال وجود دارد. این نقدینگی برای تأمین نهاده‌های موردنیاز اعم از بچه ماهی، بچه میگو و خوراک استفاده می‌شود.

عدم امکان تأمین اعتبار طرح‌های ملی از محل بودجه‌های استانی

رئیس گروه سرمایه‌گذاری دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران گفت: با توجه به عدم وجود یک ردیف اعتباری خاص برای فعالیت‌های شیلاتی، سهم بسیار ناچیزی از بودجه نصیب این قبیل فعالیت‌ها می‌شود.

وی اضافه کرد: باید در نظر گرفت که نیاز به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های شیلات و آبزیان به دلیل وسعت فعالیت با سایر زیر بخش‌های حوزه کشاورزی متفاوت است و ممکن است یک پروژه ملی آبزی‌پروری، دست‌کم نیاز به سرمایه‌ای بالغ‌بر ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیارد تومان داشته باشد که تأمین آن از محل اعتبار استان ممکن نیست.

رئیس گروه سرمایه‌گذاری دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران تأکید کرد: نیاز است با توجه به سیاست‌های توسعه دریا محور ردیفی مختص به شیلات و آبزیان تجهیز شده و در اختیار سازمان شیلات قرار گیرد تا بتوانیم طرح‌های ملی شیلاتی را از این محل تأمین اعتبار کنیم.

مردانی بابیان اینکه درزمینهٔ صنایع تبدیلی و تکمیلی نیز نیاز به اعتبار وجود دارد، افزود: با توجه به محدودیت منابع، تأمین اعتبار این بخش از فعالیت‌های ما مغفول مانده است. در بیشتر موارد خود پرورش‌دهندگان از محل منابع خود سرمایه‌گذاری‌های اولیه را انجام داده‌اند ولی نقدینگی لازم برای تأمین سرمایه در گردش بابت راه‌اندازی مرکز خود را در اختیار ندارند البته ما نیز اعتباری برای اعطای تسهیلات در چنین مواقعی در دست نداریم.

رئیس گروه سرمایه‌گذاری دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران خاطرنشان کرد: سال‌ها پیش که منابع تأمین اعتبار برای سرمایه‌گذاری در توسعه شیلات داشتیم، تسهیلات از محل منابع تکلیفی بود و ردیف‌های اعتباری خاصی داشتیم که در قانون بودجه به نام خود شیلات ثبت و ضبط‌ شده و به‌صورت شناور برای تمامی بخش‌های کشاورزی نبود.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۹۰ تمام اعتبارهای تکلیفی زیر بخش‌های وزارت جهاد کشاورزی در قالب یک ردیف خاص به‌عنوان بند الف تبصره ۱۸ تجمیع شده‌اند و ازآنجاکه این اعتبار شناور بوده و از طریق آن تمام زیر بخش‌های وزارت جهاد کشاورزی تأمین اعتبار می‌شوند، غالبا بودجه در اختیار شیلات قرار نمی‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید