Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات‌علمی موسسه رازی مطرح کرد:

کنترل بروسلوز و مهم‌ترین استراتژی مقابله با آن

رئیس بخش تحقیق و تولید واکسن و آنتی‌ژن‌های بروسلوز موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: مهم‌ترین استراتژی کنترل بروسلوز، همانند تمامی بیماری‌های قابل‌انتقال از حیوان به انسان، استراتژی سلامت واحد است و برنامه‌ریزی دقیق و پاسخ شبکه‌ای هماهنگ نیاز دارد.

کنترل بروسلوز و مهم‌ترین استراتژی مقابله با آن

به گزارش خبرنگار ایانا،  سعید عالمیان بیشترین عامل انتقال عفونت‌های بیماری تب مالت را از طریق مصرف شیر خام یا پنیر تهیه‌شده از شیر غیرپاستوریزه ‌گوسفند و بز دانست که می‌تواند فرد مبتلا را تا ماه‌ها و سال‌ها درگیر کند.

وی ادامه داد: این بیماری طیفی وسیع از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند و انتشار جهانی دارد. بروسلا آبورتوس پرانتشارترین عضو خانواده بروسلاها است و باعث خسارات اقتصادی زیاد به دامداران و تهدید سلامت جوامع انسانی می‌شود.  

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی بیان کرد: سقط بره و گوساله، کاهش جمعیت دامی، کاهش تولید شیر و گوشت موردنیاز جامعه و زیان‌های اقتصادی به دامدار و جامعه از تبعات خسارت‌زای این بیماری است.

عالمیان افزود: هر چه شیوع بیماری در بین دام‌ها بیشتر باشد، انسان‌های بیشتری آلوده‌ شده  و از طریق تحمیل مخارج درمان، غیرفعال شدن نیروی کار و توان دامداران و کشاورزان، زیان‌های فراوانی به بار می‌آید.  

شدیدترین حالت تب مالت از طریق گوسفند، بز و قوچ به انسان منتقل می‌شود

وی ادامه داد: شدیدترین حالت تب مالت (بروسلوز) از طریق گوسفند، بز و قوچ به انسان منتقل می‌شود که می‌تواند فرد مبتلا را تا ماه‌ها و سال‌ها درگیر کند. 

رئیس بخش تحقیق و تولید واکسن و آنتی‌ژن‌های بروسلوز موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی اضافه کرد: بیشتر عفونت‌ها نیز از طریق مصرف شیر خام یا پنیر تهیه‌شده از شیر غیرپاستوریزه ‌گوسفند و بز ایجاد می‌شود. اما در بسیاری از نواحی که گوسفند و بز در کنار گاو پرورش داده می‌شوند و یا از مراتع و ‌چراگاه‌های مشترک استفاده می‌کنند، انتقال این میکروب توسط گاو نیز ممکن خواهد بود.

 مهم‌ترین چالش‌های کنترل بروسلوز در دام

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: این بیماری قادر است در مواردی نادر حیوان را از پای درآورد ولی در صورت زنده ماندن، میکروب در ‌طحال، کبد، رحم و غدد لنفاوی برای مدت چندین سال جای گرفته و به بروسلوز مزمن تبدیل خواهد شد که در طی عفونت مزمن ‌ممکن است میکروب تا چندین سال از طریق ادرار، شیر و ترشحات رحمی دفع و باعث گسترش آلودگی شود. 

وی بیان کرد: شیوع بالای آلودگی دامی در برخی مناطق به‌ویژه عشایری، عرضه و فروش فرآورده‌های لبنی غیربهداشتی خارج از نظارت، جابه‌جایی و گردش غیراصولی دام‌ها به‌ویژه عشایری در کشور و همچنین قاچاق از کشورهای همسایه مهم‌ترین چالش‌های کنترل بروسلوز در دام هستند.

عالمیان با بیان اینکه در مورد انسان نیز این چالش‌های بیماری تب مالت متعدد است، افزود: این بیماری در اشکال مختلف حاد، تحت حاد و مزمن تظاهر می‌کند. 

وی ادامه داد:همچنین چالش‌های بیماری تب مالت در انسانها اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مؤثر در سبک زندگی مردم، تنوع راه‌های انتقال (خوراکی، تزریقی، استنشاقی و ...) و عدم تبعیت کامل بیماران برای تکمیل دوره درمان به‌رغم طولانی بودن دوره درمانی است.

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: ناکافی بودن همکاری بخش خصوصی (آزمایشگاهی و بالینی) در گزارش موارد ابتلا و نیاز پزشکان به آگاهی از چهره‌های متنوع بیماری تب مالت، کم‌اطلاعی مردم در ارتباط با راه‌های پیشگیری از بیماری، آسیب‌پذیری مادران و کودکان روستایی و نیز، وضعیت نامناسب غیربهداشتی دامداری سنتی سایر چالش‌های بیماری تب مالت در انسانها است.

کدام استان‌ها درگیری  بروسلوز بالایی دارند؟

رئیس بخش تحقیق و تولید واکسن و آنتی‌ژن‌های بروسلوز موسسه رازی رعایت راهکارهای کنترلی و پیشگیری از ابتلا به این بیماری را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: باکتری بروسلا، قدرت تهاجمی بالایی دارد و به‌سرعت منتقل می‌شود؛ بنابراین ضروری است راهکارهای کنترل و پیشگیری با دقت اجرا و رعایت شود. 

وی تصریح کرد: استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، مازندران و لرستان به ترتیب مناطق با شیوع بالای بروسلوز شناخته‌شده‌اند و ضرورت است برنامه پایش عمیق در این مناطق اجرا شود. 

عالمیان ایجاد و هماهنگی بین بخشی را به‌عنوان مهم‌ترین راهکار در پیشگیری و کنترل این بیماری دانست و افزود: جلوگیری از روش‌های دامپروی سنتی، آموزش کارکنان، پزشکان و دامپزشکان، ارتقای ایمنی زیستی در دامداری سنتی و کشتار دام، تقویت کارخانه‌های پاستوریزاسیون و تولید فرآورده‌های پاستوریزه، اصلاح عادات غذایی سنتی غیربهداشتی، آموزش جامعه و گروه‌های در معرض خطر و ارتقای ظرفیت مناسب آزمایشگاهی از موارد  مؤثر در پیشگیری و کنترل بیماری است. 

 عضو هیئت‌علمی موسسه رازی، با تأکید بر این‌که رفع چالش‌های بیماری به‌تنهایی و توسط یک‌نهاد ممکن نیست، گفت: مهم‌ترین استراتژی کنترل بروسلوز، همانند تمامی بیماری‌های قابل‌انتقال از حیوان به انسان، استراتژی سلامت واحد است و برنامه‌ریزی دقیق و پاسخ شبکه‌ای هماهنگ نیاز دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید