Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزی سازمان شیلات مطرح کرد:

بازسازی ذخایر آبزیان جنوب کشور لازمه توسعه دریا محور

مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزی سازمان شیلات ایران بر ضرورت توسعه فعالیت های بازسازی ذخایر در آبهای جنوبی کشور تاکید کرد.

بازسازی ذخایر آبزیان جنوب کشور لازمه توسعه دریا محور

ناصر کرمی راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، با اشاره به قدمت نزدیک به 100 ساله فعالیت‌های بازسازی ذخایر و عمر 50 ساله عملیات اجرایی تولید و رهاسازی انبوه، بیان کرد: این عملیات عمدتاً در استان‌های شمالی و آب‌های داخلی انجام شده است و پروژه‌های بازسازی ذخایر خلیج فارس و دریای عمان، چند سالی است که در دستور کار این دفتر قرار گرفته است.

وی افزود: طی چند سال گذشته، مرکزی به نام مرکز کلاهی را به عنوان اولین مرکز تکثیر میگوی کشور در اختیار داشتیم و با توجه به مالکیت دولتی این مرکز، موفق شدیم این مجموعه را وارد چرخه بازسازی ذخایر کنیم. خروجی این اقدام  سالانه تکثیر و رهاسازی بین ۳۵ تا ۴۰ و حتی تا ۵۰ میلیون بچه میگو بود. متاسفانه طی سه تا چهار سال اخیر از نظر قضایی مشکلاتی پیش آمد که باعث شد این مرکز از دسترس ما خارج شود.

توسعه و تجهیز مراکز بازسازی ذخایر آبزیان در اولویت کارهای دولت

کرمی راد اما به قرار گرفتن پروژه‌های بازسازی ذخایر در اولویت برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی پرداخت و گفت:  در دولت سیزدهم با توجه به محورهای سیاست‌های دولت مردمی و با توجه به اهتمام دولت در ارتباط با میزان ذخایر آبزیان جنوب کشور در کنار میزان بهره‌برداری، آلودگی‌ها و فشارهای متعددی که به ذخایر آبزیان آبهای جنوب کشور وارد می شود ، ساخت، توسعه و تجهیز مراکز بازسازی ذخایر آبزیان در اولویت کارهای دولت قرار گرفت.

وی افزود: در سند انتظار ابلاغی  پایان سال 1401 رییس جمهور به وزارتخانه ایجاد مراکز بازسازی ذخایر و توسعه و تجهیز مراکز موجود به عنوان اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد.

احداث سه مرکز بازسازی ذخایر آبزیان در جنوب کشور

 کرمی راد ادامه داد: در سفر اول رییس جمهور به استان هرمزگان، ایجاد سه مرکز بازسازی ذخایر توسط دولت در استان هرمزگان و از محل توسعه سواحل مکران احداث ۲ مرکز بازسازی ذخایر در چابهار و جاسک مصوب شد که خوشبختانه با تامین اعتبار صورت گرفته، در حال حاضر مراحل مطالعات و احداث یک مرکز در جزیره قشم، یک مرکز در شهرستان لنگه و یک مرکز در بندر جاسک در حال انجام است.

مدیر کل دفتر بازسازی ذخایر آبزی سازمان شیلات با توجه به ابلاغ سند توسعه دریا محور توسط مقام معظم رهبری که به یقین منتج به توسعه برخی از صنایع در سواحل خلیج فارس و دریای عمان خواهد شد، ابراز امیدواری کرد که در سفرهای دولت به استان‌های خوزستان و بوشهر ایجاد مراکز بازسازی ذخایر در دستور کار قرارگیرد وتوجه به این تغییرات در استانهای جنوبی، بازسازی ذخایر آبزیان را یک امر ضروری و اجتناب ناپذیر دانست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید