Iranian Agriculture News Agency

توسط محققان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی محقق شد؛

جلوگیری از واردات با استخراج آلژینات از جلبک قهوه‌ای دریایی

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور گفت: با استخراج آلژینات از جلبک قهوه‌ای دریایی، از واردات این ماده جلوگیری خواهد شد.

جلوگیری از واردات با استخراج آلژینات از جلبک  قهوه‌ای دریایی

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود حافظیه از استخراج آلژینات از جلبک قهوه ای دریایی خبر داد و گفت: با این دستاورد، امکان جلوگیری از واردات و خروج ارز و بهره مندی از تولید داخل، فراهم شده است.

وی ادامه داد: همچنین این دستاورد سبب ایجاد کارگاه‌هایی در سواحل جنوبی کشور می‌شود که با ایجاد شغل، نه تنها می‌توانند به تولید ثروت کمک کنند بلکه از مهاجرت ساحل‌نشینان نیز جلوگیری می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه تولید این محصول پایداری صنایع بالادستی از جمله نساجی را به همراه دارد، بیان کرد: آلژینات سدیم نوعی هیدروکلوئید است که برای مصارف مختلف پزشکی، بهداشتی، آرایشی، دارویی، غذایی و نساجی کاربرد داشته و هر ساله با تخمین حدود 6 هزار تن از کشور چین  وارد می شود.

به گفته وی؛ بیش از 50 درصد کاربرد آلژینات سدیم در مصارف  نساجی، به عنوان آهار پارچه مورد استفاده قرار می گیرد.

حافظیه با اشاره به اینکه منابع عظیمی از جلبک قهوه‌ای دریایی " Sargassum " در سواحل استان سیستان و بلوچستان وجود دارند، تصریح کرد: بر اساس محاسبات به ازای هر تن آلژینات 2 نفر مستقیم و 3 نفر غیر مستقیم می‌توانند مشغول به کار شوند.

وی در خصوص وضعیت تولید داخلی و قیمت تمام شده این محصول، گفت: قیمت تمام شده تولید از جلبک خام دریایی تا دستیابی به پودر آلژینات سفید شده سدیم 375 هزار تومان است در حالی که قیمت وارداتی درجه غیر انسانی آن 11 دلار معادل 550 هزار تومان برآورد می شود.

وی اظهار کرد: سالانه بین 500 تا 2 هزار تن انواع جلبک های دریایی و به ویژه جلبک قهوه‌ای جنس سارگاسوم از دریا وارد سواحل جنوبی کشور می‌شود.

گفتنی است؛ همچنان فاز نهایی آنالیز این تولید در یک واحد نساجی دنبال می‌شود تا پس از تایید کارایی صنعتی، به بخش خصوصی سفارش دهنده واگذار شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید