Iranian Agriculture News Agency

توجه به حوزه تحقیقات علوم شیلاتی ضرورت توسعه دریا محور است

در نشست با اعضای هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید اهمیت تحقیقات در حوزه آبزیان، با هدف حفظ ذخایر آبزیان، بر لزوم حفظ جایگاه این موسسه در تصمیمات مرتبط با صیادی در آب‌های جنوب کشور تاکید کرد.

توجه به حوزه تحقیقات علوم شیلاتی ضرورت توسعه دریا محور است

به گزارش خبرنگار ایانا، محمود بهمنی در این نشست گفت: اگر امروز در کشور شاهد تولید بیش از ۶۰ هزار تن میگو به ارزش صادراتی ۲۰۰ میلیون دلار و همچنین، تولید پنج هزار تنی گوشت ماهیان خاویاری  در بیش از ۳۰ استان کشور هستیم، به دلیل فعالیت‌های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است که در سال ۱۲۹۷ تأسیس‌شده است.

وی افزود: تحقیقات باید در صدر برنامه‌های کشور قرار بگیرد ولی متأسفانه باوجود حمایت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون آموزش و تحقیقات، این اتفاق محقق نشده و خواهش ما این است که این حمایت‌ها ادامه پیدا کند.

بهمنی خاطرنشان کرد: اتفاق بدی در سطح کشور افتاد که آن را به مجلس نسبت دادند و آن تشکیل کارگروهی تحت عنوان کارگروه مقررات زدایی کسب‌وکار در وزارت اقتصاد و دارایی بود. یکی از فعالیت‌های موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، فعالیت‌های حاکمیتی در ارتباط با ارزیابی ذخایر آبزیان در دریاها است که ما میزان ذخایر و زمان و مکان صید را مشخص کرده و در اختیار سازمان شیلات قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: این کارگروه به پشتوانه مجلس در مورد صدور مجوزهای بی‌شمار صید در استان‌های جنوبی کشور برای صیادان غیرمجاز اقدام کرد که این در آینده نزدیک، خطر بزرگی را متوجه ذخایر آبزیان ما در این آب‌ها خواهد کرد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور یادآور شد: توجه به حوزه تحقیقات علوم شیلاتی، با توجه به اینکه برنامه هفتم توسعه یک برنامه دریا محور است و مقام معظم رهبری در آبان ماه سال جاری ابلاغیه سیاست‌های توسعه دریا محور را در ۹ بند ابلاغ فرمودند، حائز اهمیت است و قاعدتاً ما می‌توانیم برای دستیابی به این اهداف بسیار مثمر ثمر باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید