Iranian Agriculture News Agency

رئیس مرکز نوغانداری کشور:

ایران هشتمین تولید کننده ابریشم جهان است

رئیس مرکز نوغانداری کشور گفت: با گسترش سطح پرورش نوغان در کشور، ایران رتبه هشتم را در بین 50 کشور تولیدکننده ابریشم جهان به دست آورده است.

ایران هشتمین تولید کننده ابریشم جهان است

عدیل سروی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: نوغانداری یک میراث کهن فرهنگی و اقتصادی است و با انجام برنامه‌های توسعه‌ای و حمایت دولت، خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخلی طی سال‌های اخیر از 28 درصد به 52 درصد افزایش‌یافته است.

وی ادامه داد: کوتاه بودن دوره پرورش کرم ابریشم (45 روز)، امکان دو تا سه بار پرورش در سال (در مناطق معتدل)، جلوگیری از مهاجرت با اشتغال مولد و سودمند، رونق صنایع‌دستی، سرمایه‌گذاری کمتر و نقش‌آفرینی در اقتصاد مقاومتی، کاربرد ابریشم در صنایع مختلف و ... از مزایا و ظرفیت‌های نوغانداری است.

وی بیان کرد: امسال با پرورش 44 هزار و 986 جعبه تخم نوغان در 31 استان کشور مقدار هزار و 722 تن پیله تر ابریشم تولید شد که درنتیجه آن، ایران در بین حدود 50 کشور تولیدکننده ابریشم در رتبه هشتم قرار دارد.

رئیس مرکز نوغانداری کشور اضافه کرد: در سال جاری استان گیلان با پرورش 13 هزار و 357 جعبه، خراسان رضوی 11 هزار و 465 جعبه و گلستان هفت هزار و 608 جعبه در رتبه‌های اول تا سوم پرورش کرم ابریشم قرار دارند.

سروی یادآور شد: یکی از توفیقات حوزه نوغانداری توسعه فعالیت پرورش کرم ابریشم از 22 استان به 31 استان کشور و انجام آموزش‌های لازم برای توسعه آتی است.

وی توضیح داد: درعین‌حال با بهبود و تثبیت میزان تولید پیله ابریشم و احراز رکود تولید 14 سال گذشته در کنار توسعه فعالیت استان‌ها، افزایش تولید تخم نوغان داخلی و توسعه تولید نهال توت اصلاح‌شده از یک استان به پنج استان با تحویل یک میلیون و 615 هزار قلمه و همچنین تولید و تکثیر نهال توت در ایستگاه‌های تولید نهال منابع طبیعی استان‌های خراسان رضوی، گیلان، خراسان شمالی، آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی، سمنان، چهارمحال بختیاری، خراسان جنوبی و زنجان که با تحویل 388 هزار قلمه توت و برای اولین بار آغازشده است نوید توسعه توتستان‌ها و بهسازی و نوسازی باغات توت فرسوده و مستهلک را می‌دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: مرکز توسعه نوغانداری کشور، ذیل معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، با افزایش تولید نهال توت اصلاح‌شده، بهبود تولید تخم نوغان داخلی، حمایت‌های یارانه‌ای تأمین نهاده‌های نوغانداری، انجام آموزش‌های لازم برای کارشناسان و بهره‌برداران‌، توسعه پرورش پاییزه و امکان دو بار پرورش به جای یک‌بار پرورش در سال، اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری با کمیته امداد امام (ره)، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، فنی و حرفه‌ای، بنیاد برکت و توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری، به دنبال استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها به‌منظور بهبود تولید ابریشم و افزایش درآمد نوغانداران و نهایتاً خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخل است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید