Iranian Agriculture News Agency

لزوم بازنگری در برنامه کنترل و ریشه کنی بیماری مشمشه

عضو هیات علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در سخنرانی علمی با حضور محققان، بر لزوم بازنگری در برنامه کنترل و ریشه کنی بیماری مشمشه با تست‌های کشت و PCR درفرم بالینی مشمشه تاکید کرد.

لزوم بازنگری در برنامه کنترل و ریشه کنی بیماری مشمشه

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، نادر مصوری در سخنرانی علمی که با موضوع "لزوم بازنگری در برنامه کنترل و ریشه‌کنی بیماری مشمشه" بیان کرد: در طول 90 ساله گذشته مواردی از اپیدمی‌های کوچک و بزرگ مشمشه در ایران مشاهده‌شده و جزو بیماری‌های اولویت‌دار در برنامه کاری سازمان دامپزشکی کشور است که شناسایی آن از طریق انجام CF تست و مالئیناسیون تک سمی‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: در سال‌های گذشته علاوه بر اپیدمی حادث‌شده در باغ‌وحش تهران، شیوع بیماری مشمشه در جمعیت تک سمی کشور بیش از سه برابر شده که حمل‌ونقل بدون کنترل تک سمیان در مرزهای کشور به‌ویژه بین همسایه‌های شمال غربی ایران، به این مهم دامن زده است.

عضو هیئت‌علمی موسسه رازی خاطرنشان کرد: در این سال‌ها با استفاده از روش‌های مختلف تشخیصی مانند CF Test، الایزا، مالئیناسیون با مالئین بروت و PPD تشخیص و جداسازی بورخولدریا مالئی از حیوانات آلوده انجام شد اما با توجه به حساسیت و ویژگی هر یک از روش‌های تشخیصی در مراحل مختلف بیماری توصیه می‌شود آلودگی تک سمیان به مشمشه ابتدا با استفاده از روش‌های سرولوژی مانند CF Test و ELISA شناسایی شود و سپس هریک از حیوانات گله‌های آلوده با استفاده از تست‌های مالئیناسیون، کشت، PCR و تلقیح به حیوان حساس موردبررسی دقیق قرار بگیرند.

مصوری بیان کرد: بر اساس آزمایشات مختلف در سراسر کشور متوجه شدیم تست مالئین بروت برای ایران مناسب‌تر و واکنش‌های قوی‌تری از خود نشان می‌دهد و دارای حساسیت بیشتری است؛ در سال 2012 نیز تست CF در اولویت نخست تست‌های تشخیصی جهت شناسایی موارد آلوده به بورخولدریا مالئی قرار گرفت که در موسسه رازی نیز آنتی‌ژن این تست به تولید رسید.

دانشیار موسسه رازی بابیان اینکه شایسته است مطابق با دستورالعمل OIE در سال 2018 از PCR و کشت در مراحل بالینی استفاده شود، گفت: همچنان که در نقاط مختلف کشور در موارد بسیاری تست CF منفی بود اما با کشت و PCR موفق به جداسازی عامل بیماری‌زا شدیم.

وی تأکید کرد: لزوم بازنگری برنامه کنترل و ریشه‌کنی مشمشه اینجا ضرورت می‌یابد که کشت و PCR حتماً باید در برنامه کنترل و ریشه‌کنی تک سمیان قرار گیرد چراکه در موارد بالینی، کشت و PCR اولویت بسیار بالایی دارند و جایی که احساس می‌کنند فرم بالینی مشمشه وجود دارد، حتماً باید از کشت و PCR استفاده کرده و درخواست اعزام نیرو از موسسه رازی داشته باشند تا جداسازی جرم توسط این مجموعه انجام شود.

مصوری خاطرنشان کرد: تنها آزمایشگاه مرجع تخصصی بیماری مشمشه در موسسه رازی واقع‌شده که موارد کشت و جداسازی بیماری مشمشه را انجام می‌دهد و می‌تواند با تست PCR آن را تائید کند.

وی گفت: آخرین مورد اپیدمی بسیار شدید مشمشه در کردستان بود که حدود 50 تا 60 اسب تلف و به دنبال آن پنج نفر انسان نیز درگیر و فوت شدند، پس‌ازآن نیز شاهد یک اپیدمی در شیراز بودیم که به آن شهر رفته 9 اسب بیمار را معدوم کردیم.

عضو هیئت‌علمی موسسه رازی در ادامه به موارد مشاهده‌شده در دهه اخیر و مشاهده این بیماری در باغ‌وحش تهران به دلیل خوردن تک سمیان آلوده توسط گوشت‌خواران و تلف شدن یک رأس ببر بنگال خبر داد و گفت: در زمان بیماری کرونا شاهد شیوع بیشتر این بیماری در کشور بودیم و هم‌اکنون نیز سالانه با کمتر از 100 مورد ابتلا به این بیماری در سطح کشور مواجهیم که در حال کنترل است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر برای کنترل و ریشه‌کنی از CF تست استفاده می‌شود و پس از شناسایی موارد آلوده، گله با مالئیناسیون تست می‌شود، اما حتماً باید در فرم‌های بالینی اضافه شود که کشت، جداسازی و PCR در برنامه کنترل و ریشه‌کنی گنجانده شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید