Iranian Agriculture News Agency

در سال جاری محقق می‌شود؛

تولید 500 میلیون دوز واکسن آنفولانزای طیور رکوردی بی سابقه توسط موسسه رازی

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی از تامین 50 درصد نیاز کشور به واکسن آنفلوآنزای طیور، توسط این موسسه خبر داد.

تولید 500 میلیون دوز واکسن آنفولانزای طیور رکوردی بی سابقه توسط موسسه رازی

محمد حسین فلاح مهرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: در حوزه پرندگان، دو نوع آنفولانزا وجود دارد. یکی آنفولانزای معمولی و دیگری سویه‌ای که تحت عنوان آنفولانزای فوق حاد پرندگان شناخته شده و در فصول مهاجرت پرندگان به کشور، شیوع بیشتری پیدا می کند.

وی ادامه داد: واکسن آنفولانزاهای معمولی یا آنفولانزای غیر فوق حاد که تحت تیپ H9N2 شناخته می‌شود و حدود 20 سال است که در کشور ما در حال گردش است، به صورت سالیانه تهیه و تولید می‌شود. موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی حدود ۴۰۰ میلیون دوز واکسن دوگانه آنفولانزای H9N2 را در سال تولید می‌کند و تحویل مرغداران کشور می‌دهد.

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی افزود: با توجه به اینکه آنفولانزای فوق حاد، معمولاً با ورود پرندگان مهاجر به کشورها، شیوع پیدا می‌کند، استراتژی بیشتر کشورهای دنیا مبارزه با این بیماری از طریق ریشه‌کنی است و ترجیح می‌دهند به جای واکسیناسیون، گله‌های بیمار را حذف کرده و اقدامات شدید امنیتی، کنترلی و قرنطینه‌ای را در دستور کار خود قرار می‌دهند.

 

فلاح ادامه داد: البته با توجه به این که در چند سال گذشته، این بیماری در کشور ما وجود داشته،پ و خسارت‌های سنگینی به صنعت طیور کشور وارد کرده است، سیاستگذاران حوزه دامپزشکی در ایران ترجیح دادند که گله‌های پرخطر از جمله گله‌های مادر و تخمگذار را تحت پوشش واکسن قرار دهند.

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک موسسه رازی تصریح کرد: در حال حاضر دو نوع واکسن آنفولانزای فوق حاد پرندگان وجود دارد. یکی واکسنی که از سویه‌های وحشی در تولید آن استفاده می‌شود و دیگری واکسنی که از سویه‌های تغییر ژنتیکی پیدا کرده تولید می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از سویه‌های وحشی و تکثیر ویروس‌هایی که از میزبانان مهاجر دریافت شده‌اند، به دلیل احتمال تکثیر بیش از حد و خطر درگیری جامعه، نیاز به آزمایشگاه سطح ۳ دارند. از آنجایی که موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی مجهز به آزمایشگاه سطح 3 نیست، با وجود اینکه این سویه را در اختیار دارد، استفاده از این روش تولید واکسن را از دستور کار خارج کرده است.

فلاح افزود: نوع دوم این واکسن‌ها با ایجاد تغییرات ژنتیکی در سویه‌ها، با تبدیل آن به سویه ضعیف‌تر و امکان بیماری زایی کمتر، ولی با همان میزان ایمنی است که در شرایط عادی نیز امکان تولید آن وجود دارد.

صادرات واکسن آنفولای طیور به کشورهای منطقه

وی ابراز امیدواری کرد که به زودی در این ارتباط خبرهای خوبی برای جامعه پرورش طیور کشور داشته باشیم وبا توجه به تولید سویه آنفولانزای تغییر ژنتیکی یافته برای اولین بار در کشور، بتوانیم واکسن آن را نیز به بازار عرضه کرده و بخشی از نیازهای کشور را تامین کنیم.

فلاح در ارتباط با توان تولید موسسه سرم سازی رازی گفت: در حال حاضر در زمینه آنفولانزای H9N2 موسسه واکسن و سرم سازی رازی حدود ۵۰ درصد از نیاز کشور را تامین می‌کند. بر اساس آمارهای ارائه شده سال گذشته سازمان دامپزشکی، نیاز کشور حدود ۷۰۰ میلیون دوز بود و در سال جاریحداکثر نیاز به یک میلیارد دوز از این واکسن، برای کشور پیش‌بینی می‌شود. در سال جاری موسسه تولید حدود ۵۰۰ میلیون دوز را در دستور کار دارد که به نوعی رکورد محسوب می‌شود.

وی در ارتباط با صادرات این محصول خاطرنشان کرد: صادرات واکسن آنفلوآنزای طیور تنها می‌تواند به کشورهایی انجام شود که سویه‌های آنفلوآنزای در گردش آنها، با ما مشابهت داشته باشد که این مشابهت، در کشورهای پاکستان و عراق وجود دارد. در حال حاضر با توجه به این که واکسن دوگانه آنفلوآنزای طیور موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، دارای گواهی GMP برای اطمینان از تولید و کنترل مداوم محصولات بر اساس استانداردهای کیفیت، به عنوان لازمه صادرات است، بخشی از نیاز واکسن کردستان عراق از طرف موسسه تامین می‌شود.

فلاح گفت: از طرف پاکستان نیز درخواست‌هایی وجود داشته، و مذاکرات اولیه انجام شده است، ولی به دلایل مختلف اعم از اینکه ورود به بازار پاکستان باید از طریق واسطه‌های قوی صورت بگیرد، صادرات به این کشور هنوز محقق نشده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید