Iranian Agriculture News Agency

مدیر روابط عمومی و مسئول جهاد دامپزشکی سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد:

کنترل بیماری‌های دامی با فعالیت جهاد دامپزشکی

مدیر روابط عمومی و مسئول جهاد دامپزشکی سازمان دامپزشکی کشور از افزایش ۳۸/۵ درصدی سطح واکسیناسیون دام و طیور کشور با اجرای اقدامات جهاد دامپزشکی خبر داد.

کنترل بیماری‌های دامی با فعالیت جهاد دامپزشکی

امین اسدی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا بیان کرد:  ضمن تبریک فرارسیدن هفته بسیج به عموم جامعه به ویژه بسیجیان در این هفته خدمات جهاد دامپزشکی به‌صورت فراگیرتر اجرا می‌شود.

وی گفت: قرارگاه جهاد دامپزشکی در خردادماه ۱۴۰۱ به همت سازمان دامپزشکی کشور، و با همکاری سازمان‌های امور عشایر، بسیج عشایر، سازمان بسیج سازندگی، و قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه پاسدارن، با هدف ارائه خدمات رایگان دامپزشکی در مناطق صعب‌العبور و محروم، در قالب گروه‌های جهادی به ویژه برای ارائه خدمت به دام‌ها و دامداران عشایری شکل گرفت.

وی توضیح داد: با عنایت بر تاکیدات مقام معظم رهبری بر حل مشکلات کشور با کار جهادی، خدمات جهادی دامپزشکی در سه محور ارائه خدمات دامپزشکی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، پیشگیری از بیماری‌های دامی، و نیز آموزش و ترویج مسائل مرتبط با دامداری‌ها در اولویت سازمان دامپزشکی قرار گرفته، که این با تشکیل گروه‌های جهادی، متشکل از اساتید دامپزشکی، دامپزشکان و متخصصان دامپزشکی بخش خصوصی و دانشجویان رشته دامپزشکی عملیاتی شده است.

اسدی افزود: جهاد دامپزشکی از زمان تشکیل خود ۳۲ رزمایش ملی با حضور مقامات ارشد سازمان دامپزشکی کشور  در هر استان برگزار کرده، و علاوه بر آن هرهفته در شهرستان‌های استان‌های مختلف، یک رزمایش برگزار می‌شود.

مدیر روابط عمومی و مسئول بسیج دامپزشکی سازمان دامپزشکی کشور در ادامه گفت: این رزمایش‌ها با تمرکز بر واکسیناسیون، سم‌پاشی مراکز نگهداری دام، تشخیص و درمان، ترویج و آموزش روستاییان و عشایر در پیشگیری از بروز بیماری‌های دامی، تاکنون توفیق ارائه بالغ‌بر ۲۰ میلیون خدمات رایگان دامپزشکی را محقق کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به استقرار دام‌های عشایری در مناطق صعب‌العبور، ارایه خدمات دامپزشکی توسط بخش خصوصی از توجیه و امکان خارج است که این باعث عدم پوشش واکسیناسیون مدنظر برای پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند تب برفکی، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و لمپی اسکین بود.

اسدی با بیان این که ارتقاء ۳۸ درصدی سطح واکسیناسیون جمعیت دامی کشور، از دستاوردهای جهاد دامپزشکی است، گفت: فعالیت‌های جهاددامپزشکی باعث شد که برای اولین بار در کشور، تعداد کانون‌های تب برفکی نسبت به کشور ترکیه به‌عنوان یکی از همسایگان ایران کاهش پیدا کرد.

وی ادامه داد: کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک باعث کاهش بروز این بیماری در حیات وحش کشور شد و ما در سال جاری شاهد این بیماری در حیات وحش نبودیم، و بر اساس بررسی‌ها در مجموع شاهد کاهش چشمگیر کانون‌های بیماری‌های متفاوت با اجرای جهاد دامپزشکی بودیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید