Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه و دبیر کمیته توسعه سواحل مکران خبر داد:

پروژه‌هایی رو به پیشرفت طرح توسعه سواحل مکران

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه و دبیر کمیته توسعه سواحل مکران در سازمان شیلات ایران روند پیشرفت 21 پروژه تعریف شده برای توسعه این سواحل را گزارش کرد.

پروژه‌هایی رو به پیشرفت طرح توسعه سواحل مکران

رجبعلی قربان‌زاده در خصوص اقدامات بخش کشاورزی برای توسعه سواحل مکران به خبرنگار ایانا گفت: در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری در استفاده از ظرفیت‌های این منطقه در مسیر توسعه و پیشرفت کشور و اهمیت بخش کشاورزی و شیلات به‌دلیل اشتغال افراد منطقه به امر کشاورزی و ماهیگیری به‌عنوان حرفه‌ اصلی ساحل‌نشینان مکران، برای توسعه همه جانبه و پایدار و جامع‌نگر، مطالعات گوناگونی از دهه 70 در بخش کشاورزی و شیلات انجام شده است.

وی افزود: سیاست‌های اقتصاد دریا محور و طرح توسعه سواحل مکران، اهمیت بخش شیلات را در منطقه با توجه به دسترسی به دریا و سواحل، دو چندان کرده، و سازمان شیلات ایران از دیر باز دارای سابقه فعالیت در منطقه سواحل مکران به خصوص در حوزه صید و صیادی بوده است.

21 پروژه در جهت توسعه سواحل مکران

قربان‌زاده گفت: بعد از سال 1368 سازمان شیلات بیش از 14 بندر صیادی با هدف ساماندهی حدود 40 هزار صیاد و 4 هزار شناور صیادی در حوزه مکران احداث و پس از تشکیل دبیرخانه شورای توسعه مکران، در مرداد ماه 1395، وزارت جهاد کشاورزی با انتخاب مشاور اقدام به تدوین طرح جامع بخش کشاورزی در کارگروه توسعه زیربنایی سواحل مکران کرد.

دبیر کمیته توسعه سواحل مکران بیان کرد: از ابتدای سال 1401 که رئیس سازمان شیلات ایران با حکم وزیر وقت جهاد کشاورزی، به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزارت جهاد کشاورزی در دبیرخانه شورای توسعه سواحل مکران معرفی شد، با برگزاری جلسات مشترک متعدد با این دبیرخانه و معاونت‌های تخصصی بخش کشاورزی، تعداد 21 پروژه شامل 9 پروژه شیلاتی، چهار پروژه باغبانی،  دو پروژه امور دام، دو پروژه آبخیزداری و منابع طبیعی، یک پروژه زراعت و سه پروژه شرکت شهرک‌های کشاورزی، در راستای استفاده از ظرفیت‌های موجود در این منطقه مصوب شد.

پیش‌بینی اعتبار 37 هزار میلیارد ریالی برای توسعه سواحل مکران

مدیر کل دفتر برنامه‌‎ریزی و بودجه سازمان شیلات در ارتباط با اعتبار این پروژه‌ها گفت: کل اعتبار مورد نیاز برای اجرای 21 پروژه بخش کشاورزی در حوزه مکران در قالب طرح‌های پنج و 15 ساله حدود 3662 هزار میلیارد ریال برآورد شده است که مبلغ 500 هزار میلیارد ریال آن از محل درآمدهای عمومی دولت و مبلغ 3162 هزار میلیارد ریال از محل تسهیلات و آورده بخش خصوصی تأمین خواهد شد.

وی همچنین در خصوص پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های بخش کشاورزی و شیلات در سال 1402 مبلغ 70 هزار میلیارد ریال دانست و افزود: اعتبار مورد نیاز طی نامه رسمی توسط معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران به‌عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر در شورای توسعه سواحل مکران به دبیرخانه توسعه سواحل مکران ارسال شده است.

پروژه‌های بهسازی بنادر

قربان‌زاده در خصوص روند پیشرفت پروژه‌های بخش کشاورزی در منطقه مکران گفت: پروژه‌های بخش شیلات از جمله بهسازی بنادر صیادی رمین، تنگ، بریس و کنارک در استان سیستان و بلوچستان از پیشرفت خوبی برخوردار بوده و در صورت تامین منابع در پایان سال 1403 تمام این بنادر تکمیل خواهند شد.

 دبیر کمیته توسعه سواحل مکران در شیلات همچنین در خصوص پیشرفت پروژه‌ها در  منطقه شرق استان هرمزگان بیان کرد: محوطه‌سازی و تأسیسات سوخت رسانی و ساختمان‌ها در بندر گوگسر در حال انجام است.

وی ادامه داد: مطالعات لایروبی و مکان‌یابی احداث بندر کلاهی انجام شده ولی با مشکل تامین اعتبار برای عملیات اجرایی روبه‌رو است که در صورت تامین منابع، برای انتخاب پیمانکار در سال جاری فراخوان خواهیم داشت.

قربان‌زاده در خصوص تکمیل 12 بندر صیادی مردمی، شامل چهار بندر در استان سیستان و بلوچستان و هشت بندر در استان هرمزگان گفت: برنامه‌ریزی برای انتخاب مشاور ذی‌صلاح برای مطالعه موج شکن‌های مردمی شامل نیازسنجی، تعیین کاربری و عملیات مورد نیاز هر بندر انجام شده ولی در این بخش هم با مشکلات تأمین منابع جهت تکمیل بنادر و نبود زیرساخت‌های مناسب از جمله برق، جاده دسترسی و.... روبرو هستیم.

توسعه مزارع میگو

این مقام مسئول درباره تاسیسات زیربنایی پرورش میگو در سواحل مکران به مجتمع پرورش میگوی  گواتر اشاره کرد و توضیح داد:  اقدامات مناسبی از جمله لایروبی کانال‌های آبرسان، احداث و بهسازی جاده‌های دسترسی، تعمیر و تعویض دریچه‌ها و برق‌رسانی مزارع  عملیاتی شده است، اما به‌دلیل بروز حوادث غیرمترقبه و بیماری لکه سفید میگو، طوفان و سیل سال 1398 بهره‌برداران این مجتمع دارای  بدهی معوق، بالغ بر 70 میلیارد تومان به سیستم  بانکی هستند.

وی افزود:  همچنین برای بازسازی مزارع در حدود 50 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. این موضوع از طریق وزارت جهاد کشاورزی، دولت و دبیرخانه توسعه سواحل مکران در حال پیگیری است.

مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی و بودجه سازمان شیلات گفت: بر اساس مطالعات انجام شده امکان توسعه پرورش میگو در حوزه سواحل مکران بالغ  بر 72 هزار هکتار است  که در حال حاضر حدود 12 هزار  هکتار زیر ساخت آن آماده شده است .

سایر پروژه‌های بخش کشاورزی

رجبعلی قربان‌زاده توضیح داد: 126 هزار هکتار عملیات آبخیزداری در سطح شهرستان‌های میناب و بشاگرد، سیریک و جاسک در قالب 29 پروژه زود بازده و 400 هزار هکتار کنترل و تثبیت گالی‌های منطقه دشتیاری از طریق عملیات آبخیزداری انجام شده است.

وی افزود: مبلغ 1050 میلیارد ریال برای ایجاد شهرک گلخانه‌ای به مساحت 484 هکتار در شهرستان کنارک سیستان و بلوچستان تخصیص داده شده است، پیمانکار انتخاب شده و در مرحله تحویل زمین و اجرای پروژه هستیم..

قربان‌زاده اعلام کرد: در معاونت امور زراعت، توسعه کشاورزی حفاظتی در سطح 600 هکتار با اعتبار دولتی 25 میلیارد ریال در منطقه مکران اجرا شده و در صورت تامین منابع، اهداف پیش‌بینی شده اجرایی خواهد شد.

وی درباره عملیاتی شدن پروژه‌ها و استفاده از منابع اعتباری ردیف‌های توسعه سواحل مکران و تعامل بیشتر با این دبیرخانه گفت: پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری با هماهنگی دبیرخانه توسعه سواحل مکران توسط رئیس سازمان شیلات ایران و نماینده تام‌الاختیار وزارت جهاد کشاورزی در شورای توسعه سواحل مکران تنظیم شده که در اولین جلسه مشترک به امضای وزیر جهاد کشاورزی و نماینده ویژه رئیس جمهور و دبیر توسعه سواحل مکران خواهد رسید.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید