Iranian Agriculture News Agency

تولید فرآورده بیولوژیک همولیزین در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

معاون بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی گفت: چندین سال است که فرآورده بیولوژیک همولیزین برای تست‌های ایمنی‌شناسی در این موسسه تولید می‌شود.

تولید فرآورده بیولوژیک همولیزین در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی

روزبه فلاحی در این ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: همولیزین یکی از فرآورد‌های مهم سرم سازی رازی است. این فرآورده حاوی سرم هیپر ایمیون (آنتی بادی های پلی کلونال) خرگوش علیه گلبول‌های قرمز گوسفند است. این محصول به‌صورت لیوفیلیزه عرضه می‌شود و به‌مدت دو سال تا تاریخ انقضاء نوشته شده بر روی آن، پایدار است.

وی افزود: همولیزین در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و مراکز تحقیقاتی، برای تست‌های ایمنی شناسی جهت سنجش عملکرد اجزای کمپلمان از مسیر کلاسیک در تست CH50، برای بیماران دچار نقص سیستم ایمنی و یا افزایش عملکرد کمپلمان؛ و نیز در تست‌های سیستم‌های همولیتیک و آگلوتیناسیون استفاده می‌شود.

وی در توضیح فرایند تولید این فرآورده بیان کرد: برای تهیه این ماده با ارزش، بر طبق پروتکل خاص و استاندارد از گوسفند، خون‌گیری شده و پس از شستشو با درصدهای خاصی در چندین نوبت طی حدود 21 روز به خرگوش تزریق می‌شود. دو هفته بعد از آخرین تزریق از خرگوش خون‌گیری می‌شود و در حقیقت آنتی بادی به وجود آمده در خون خرگوش بر علیه آنتی‌ژن، که در واقع همان گلبول‌های قرمز خون گوسفند هستند، در تیتر بالا، استخراج می‌شود.

فلاحی افزود: در حال حاضر تولید این ماده برای تأمین نیاز مؤسسه است و مازاد آن نیز در خارج از موسسه به فروش می‌رسد. ولی در صورت وجود تقاضا و سفارش، امکان تولید تا چندین برابر این ظرفیت نیز وجود دارد.

معاون بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی مؤسسه در ارتباط با گسترش بازار این محصول گفت: با برنامه‌ریزی برای بازاریابی این محصول و معرفی دیگر فرآورده‌های بیولوژیک تولید شده از حیوانات آزمایشگاهی، ضمن تأمین نیازهای آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و مراکز تحقیقاتی در کشور، درآمدزایی قابل توجهی نیز برای مؤسسه رازی خواهد داشت. ضمن اینکه این فرآورده که هم سطح با فرآورده‌های مشابه وارداتی است، به قیمت بسیار کمتر در دسترس متقاضیان قرار می‌گیرد. 

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از آزمایشگاه‌های تشخیص طبی نظیر آزمایشگاه بیمارستان آتیه و بسیاری از آزمایشگاه‌های دیگر در استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم و سایر استان‌ها، مشتری این محصول هستند و با توجه به تیتر و کیفیت بالای این فرآورده و قیمت پایین آن، در مقایسه با نمونه‌های خارجی، تقاضا برای آن رو به افزایش است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید