Iranian Agriculture News Agency

گامی به سوی خودکفایی در تامین محصولات ژنتیکی گاو

مدیر عامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد اعلام کرد: برای اولین بار در ایران، پروژه تامین مواد ژنتیکی نژادهای گوشتی در قالب طرح ترمینال کراس کشوری (گوساله پایه پروار) با هدف خود کفایی در تامین گوشت قرمز از منابع داخلی، با موفقیت در حال اجراست.

گامی به سوی خودکفایی در تامین محصولات ژنتیکی گاو

محمدعلی مهری در این ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: با توجه به ضرورت اعلام شده از سوی مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، در راستای سیاست‌ها و اهداف خودکفایی تامین گوشت قرمز از منابع داخلی و همچنین نیاز کشور به اسپرم نژاد گوشتی (تولید منابع داخلی) در قالب اجرای پروژه ترمینال کراس (گوساله پایه پروار آمیخته) طرحی را در دست اجرا دارد.

وی توضیح داد: به‌منظور افزایش تولید گوشت قرمز، شرکت نهاده‌های دامی جاهد ضمن تامین بهترین گوساله‌های خالص مورد نظر حاصل از انتقال جنین و همچنین تهیه زیرساخت‌های لازم، نسبت به تولید اسپرم نژادهای گوشتی لیموزین، شاروله و بلوند آگوئتین، برای اولین بار در ایران اقدام کرد.

مهری ادامه داد: با همکاری مرکز مذکور و معاونت‌های دام استان‌های سراسر کشور، تا کنون 45 هزار دز اسپرم در قالب طرح فوق توزیع شده است که با اجرای این طرح، بخش عمده‌ای از واردات اسپرم‌های خارجی به کشور قطع و برای اولین بار در ایران تولید اسپرم نژاد گوشتی در مرکز تولید مواد ژنتیکی گاوهای شیری و گوشتی شرکت نهاده‌های دامی جاهد عملیاتی شد.

به گفته مدیر عامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد، این طرح اولین بار در سال 1401 اجرایی شد و در سال جاری نیز بنا به سفارش مرکز اصلاح نژاد وارد فاز توسعه‌ای شده است و تا زمان اعلام عدم نیاز این مرکز ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید