Iranian Agriculture News Agency

ارائه خدمات اصلاح نژادی رایگان به گاومیش‌داران

معاون فنی مرکز اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: در پروژه‌های اصلاح نژاد گاومیش، تمام خدمات شامل تلقیح، مواد ژنتیکی، دستمزد و .... به صورت رایگان ارائه خواهد شد.

ارائه خدمات اصلاح نژادی رایگان به گاومیش‌داران

علی کاظمی در این ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: مرکز اصلاح نژاد دام در سال قبل بیش از ۲۲۰۰، و در سنوات قبل از سال 1378 تا سال 1400،  بیش از ۱۸ هزار دوز اسپرم بین دامداران کشور توزیع کرده است.

وی افزود: از آنجا که تلقیح مصنوعی در گاومیش به‌دلیل عدم اصلاح‌نژاد رفتاری در این دام‌ها، کار سخت و خطرناکی است؛ از این رو ما ماموران تلقیح مصنوعی متخصص گاومیش آموزش داده‌ایم که در سطح استان‌های کشور، با اسپرم‌های رایگانی که در اختیار آنها قرار داده شده است، خدمات تلقیح مصنوعی این دام را انجام دهند.

 وی توضیح داد: تعداد گاومیش‌های کشور بر اساس گزارش‌های جمع‌آوری شده از مراکز استانی، در ۱۴ استان حدود ۲۲۵ هزار راس در سه نژاد خوزستانی، آذری و مازندرانی است. استان‌های مستعد برای پرورش گاومیش شامل استان‌های جنوب غرب کشور به‌ویژه استان خوزستان و استان‌های شمال غربی هستند.

کاظمی ادامه داد: تقریبا ۴۸ درصد از جمعیت گاومیش کشور در استان خوزستان زندگی می‌کنند. در استان‌های شمال غرب کشور شامل استان‌های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل نیز حدود ۴۰ درصد از جمعیت گاومیش و الباقی در استان‌های گیلان، مازندران، فارس، سمنان، کرمانشاه و حتی در استان تهران و اصفهان در قالب مزارع پرورشی صنعتی پراکنده هستند.

معاون فنی مرکز اصلاح نژاد دام ضمن اشاره به ناکافی بودن اعتبارات طرح اصلاح نژاد گاومیش گفت: ما طرح توسعه اصلاح ژنتیکی گاومیش را در قالب طرح توسعه دام روستا تعریف کرده‌ایم و حدود ۴۰ درصد از اعتبار این طرح را به سمت گاومیش هدایت کردیم.

 وی افزود: در صورت حمایت دولت مردمی که رویکرد خوبی در ارتباط با دام‌های بومی دارد، بحث توسعه گاومیش می‌تواند به عنوان یک پروژه ملی، ردیف اعتباری در قوانین بودجه‌های سنواتی داشته باشد که در این صورت می‌توان اقدمات موثرتری را در این زمینه عملیاتی کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید