Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی اعلام کرد:

آغاز تحقیقات بر روی سرم‌های ضد مار

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از آغاز تحقیقات روی گزش‌های اخیر منجر به فوت سیه مار بلوچی در سیستان و بلوچستان و موثر بودن سرم‌های ضد مار موجود خبرداد.

آغاز تحقیقات بر روی سرم‌های ضد مار

به گزارش خبرنگار ایانا، طی هفته‌های اخیر، رسانه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر فوت چند کودک بر اثر گزش سیه مار بلوچی  در استان سیستان و بلوچستان منتشر کردند و همزمان در فضای مجازی گمانه زنی‌هایی مبنی بر عدم وجود پادزهر این مار در کشور مطرح شد.

در پی این اتفاق موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی بر اساس وظیفه ذاتی خود، اقدام به زنده‌گیری این مار و آغاز تحقیقات بر روی دلیل فوت این سه کودک کرده است.

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در این ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: از چند مورد گزشی که در استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است، دو تا سه مورد را با تاخیر به مراکز درمانی منتقل کرده‌اند. بین این افراد فقط یک نفر سرم ضد مارگزیدگی دریافت کرده که این سرم هم از تولیدات رازی نبوده است.

علی اسحاقی افزود: باید بررسی‌های علمی در این مورد کامل شود تا بتوان در مورد اتفاق مذکور با قطعیت صحبت کرد ولی وزارت بهداشت معمولا در آن مناطق از سرم ضد مار پنج ظرفیتی استفاده می‌کند. حدس من این است که اگر از سرم شش ظرفیتی استفاده می‌شد، احتمالا از فوت فرد پیشگیری می‌شد.

وی توضیح داد: البته این موضوع باید دقیق بررسی شود که آیا نوع زهر این گونه مار و عدم پوشش سرم ضد مار منجر به فوت شده است یا تاخیر انتقال افراد به مراکز درمانی منجر به این مشکل شد. چراکه فاصله زمانی بین گزش و انتقال بیمار به مرکز درمانی و دریافت سرم، بسیار با اهمیت است.

به گزارش روابط عمومی این موسسه، رئیس بخش جانوران سمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی نیز با اشاره به فوت یک نفر در منطقه سیستان و بلوچستان بر اثر گزش "سیه مار" گفت: معمولا برای مارهایی با پراکندگی محدود، پادزهر ساخته نمی‌شود اما به نظر می‌رسد، پادزهر هگزاوالان موسسه رازی، توانایی خنثی‌سازی زهر این مار خوش خط و خال را دارد.

به گزارش ایانا، سیه مار بلوچی از خانواده مارهای کبراست که بیشتر در مناطق مرزی نزدیک کشور پاکستان و در حوزه منطقه سرباز شناسایی شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید