Iranian Agriculture News Agency

بررسی مشکلات بهره برداران شیلات با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی

بررسی مشکلات و ارائه راه کارهای لازم با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات و تنی چند از نمایندگان مجلس شورای اسلامی انجام شد.

بررسی مشکلات بهره برداران شیلات با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات ایران، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در جلسه اتحادیه صیادان و نمایندگان استان هرمزگان که با حضور چهارتن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون صید و بنادر ماهیگیری سازمان، مدیرکل شیلات استان هرمزگان، اتحادیه هاو تشکل‌های صیادی و تنی چند از صیادان پیشرو امروز در محل سازمان شیلات برگزار شد، گفت: اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم توسعه مدنظر سازمان شیلات است و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

سیدحسین حسینی بر تقویت تشکل ها و سپس واگذاری مسئولیت‌ها به این قشر تاکید کرد و گفت: یکی دیگر از سیاست‌های سازمان شیلات آن است که دولت فقط نقش نظارتی داشته باشد.

وی از حضور کمیسیون جهش تولید در هیات مقررات‌زدایی برای رفع مشکلات صیادان درخواست یاری کرد و گفت: با راه‌اندازی سامانه صدور مجوزها لازم است نمایندگان مجلس برای هر چه بهتر اجرا شدن این قوانین کمک کنند.

حسینی همچنین بر حضور نمایندگان سازمان شیلات در جلسات تخصصی مجلس که در حوزه آبزیان برگزار می‌شود، تاکید کرد.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران در این جلسه از پیشنهاد ١٠ عنوان در حوزه امنیت غذایی برای اجرا در برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: حوزه شیلات همچون سایر بخش‌های کشاورزی برای تامین امنیت غذایی تلاش می‌کند و در این راستا برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است.

در ادامه نقطه نظرات و مشکلات پیش روی جامعه صیادان توسط پیشکسوتان این بخش عنوان شد که شامل درخواست برای اخذ بیش از ١٠٠مجوز راه دور صید در سامانه، نگرانی جامعه صیادی درخصوص موضوع مناقصه‌ها، مرتفع شدن موضوع 55 اسب بخاری شناورها، اعتبار برای لایروبی بنادر صیادی، اختصاص اعتبار برای اسکله‌های رها شده، حل مشکلات مربوط به مجوزها برای صیادان واقعی، استقبال صیادان برای پرورش میگو و نبود متولی برای اسکله‌های صیادی است.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر کاهش حداقلی خطاهای سامانه مجوزها، حل مشکلات بنادر صیادی و تخلیه صید، تغییر مصوبه 55 اسب بخار به مقدار واقعی، تهیه برنامه‌های اقتصاد دریا محور در برنامه هفتم توسعه، آلودگی ناشی از آب شیرین‌کن‌ها برای دریا که در سال‌های آینده مشکل‌ساز خواهد شد، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته برای افزایش تولید آبزیان، برگشت مجوزهای سفر به حالت سابق و اخذ تدبیرهای لازم برای هم افزایی و حل مشکلات تاکید کردند.

پالایش اطلاعات صیادان واقعی با دقت انجام شود

همچنین رئیسی یکی دیگر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: ذخایر آبزی نیاز به تقویت دارد اما ممانعت از صید به‌عنوان راهکاری اساسی نمی‌تواند اثر بخش باشد، بنابراین ایجاد ایستگاه‌های مصنوعی برای تقویت تولید ضروری است.

وی افزود: مشکل فاصله دو کیلومتری از ساحل برای پرورش آبزیان مسئله‌ای دیگر است که باید برای رفع آن اقدامات لازم انجام شود.

رئیسی تخصیص ردیف بودجه برای ایجاد راه‌های دسترسی صیادان توسط سازمان شیلات را مورد تاکید قرار داد و گفت: متولی این امر باید به دنبال ردیف بودجه برای ایجاد راه‌های دسترسی و موج شکن‌ها باشد.

وی همچنین گفت: صید ترال باید تحت بررسی بیشتر قرار گیرد تا ذخایر آبزیان از بین نرود.

رئیسی در پایان گفت: پالایش اطلاعات برای تخصیص مجوز به صیادان واقعی با دقت بیشتری به انجام برسد تا این قشر زحمتکش آسیب نبیند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید