Iranian Agriculture News Agency

توضیح سرپرست سازمان دامپزشکی درباره ترخیص محموله جنجالی از گمرک:

سلامت گوشت منجمد برزیلی مورد تایید است

سرپرست سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: نتایج نمونه‌برداری از محموله گوشت برزیلی و آزمایش‌ها، حاکی از تایید سلامت این گوشت از نظر بار میکروبی و شرایط ظاهری است.

سلامت گوشت منجمد برزیلی مورد تایید است

به گزارش خبرنگار ایانا، اخیرا یک محموله گوشت برزیلی از گمرک ترخیص شده است که بر اساس اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی، فرآیند ترخیص این محموله یکسال به‌طول انجامیده است. قرار است از این گوشت در واحدهای تولید گوشت حرارت دیده استفاده شود. در فضای مجازی بحث‌های زیادی درباره سلامت این محموله مطرح شده است. درباره این ابهامات با سرپرست سازمان دامپزشکی کشور گفت‌وگو کردیم.

وحید صالحی در این ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: این محموله شامل چهار کانتینر گوشت منجمد گوساله از مبدا کشور برزیل بود. با توجه به مشکلاتی که شرکت واردکننده به دلایل شرایط تحریم در تکمیل مدارک بازرگانی خود داشت، موفق نشده بود طی فرآیند قانونی و عرفی، داده‌های مورد نیاز کالا را به گمرک اظهار کند. فرآیند تکمیل این مدارک تا حدود سه ماه پیش طول کشید. این روند باعث شده بود که محموله گوشت شامل تاخیر یا دموراژ در گمرک شهید رجایی هرمزگان شود.

وی توضیح داد: روال کار این است که واردکننده، بعد از کامل شدن اسناد، کالا را به گمرک اظهار می‌کند و پس از آن ما موظف هستیم که با هماهنگی گمرک از کالا نمونه‌برداری کرده و آزمایش‌های لازم را برای اطمینان از صحت و سلامت آن، انجام دهیم.

صالحی ادامه داد: با توجه به پیگیری شرکت واردکننده به‌عنوان یکی از شرکت‌های باسابقه و خوشنام در واردات گوشت، با پیگیری ما و همکاری دستگاه قضایی همچنین کسب اجازه از دادستانی استان هرمزگان، با هماهنگی با سازمان غذا و دارو، پس از دریافت نتایج آزمایشگاهی و اطمینان از سلامت محموله، ترتیبی اتخاذ کردیم که این محموله با وزنی بالای ۱۰۰ تن، برای مصرف در کارخانه‌های فرآورده‌های گوشتی ترخیص شده و این سرمایه ملی دور ریخته نشود.

سرپرست سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که گوشت منجمد گوساله حداکثر ۱۸ تا 24 ماه عمر ماندگاری دارد، ولی عمر ماندگاری این محموله ۱۸ ماه بود، گفت: این محموله در یکی از سردخانه‌های مجاز استان هرمزگان تخلیه شده بود و همکاران ما طی چندین مرحله پایش و بررسی، به این اطمینان رسیده بودند که کالا شرایط خوبی از نظر ظاهری و بهداشتی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید