Iranian Agriculture News Agency

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی:

ماهی‌های خاویاری سزارین می‌شوند

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی از ایجاد امکان عمل سزارین و میکرو سزارین روی ماهیان خاویاری باهدف زنده نگاه داشتن مولدان خبر داد.

ماهی‌های خاویاری سزارین می‌شوند

به گزارش خبرنگار ایانا، سید محمد مجابی در هشتمین همایش ملی ماهیان خاویاری با اشاره به اهمیت بحث‌های مربوط به توسعه شیلاتی کشور در سیاست‌های کلی نظام، در حوزه توسعه دریا محور از برنامه‌های شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی برای توسعه صنعت تولید خاویار سخن گفت.

وی بیان کرد: از زمان تأسیس سازمان شیلات که قانون آن در مجلس ششم به تصویب رسید، قسمت صید و صادرات را بر عهده شرکت مادر تخصصی گذاشتند. هدف قانون‌گذار این بود که با ممنوعیت صید تجاری خاویار شرکت مادر تخصصی فقط و فقط اقدام به مولدگیری از ذخایر وحشی دریا کند.

مجابی ادامه داد: در هفته‌های گذشته با صحبت‌هایی که با مدیران ارشد سازمان شیلات و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی داشته‌ایم، برنامه امسال را بر پایه تلاش جدی برای انجام سزارین و میکرو سزارین بر روی ماهی‌های مولد گذاشتیم تا این مولدها زنده بمانند.

وی افزود: شرکت مادر تخصصی اقدام به خرید سه ماشین کرده است. نام آن را آمبولانس خاویار گذاشته‌ایم و تلاش می‌کنیم تا جای ممکن زمینه زنده نگاه‌داشتن مولدهای خاویاری و همچنین نگهداری ماهی‌های نارس را فراهم کنیم.

مجابی اضافه کرد: در مرحله بعد باید در مراکز تکثیر و رهاسازی امکان عملیات سزارین و میکرو سزارین وجود داشته باشد تا نهایتاً بتوانیم گام مؤثری برای بهتر تکثیر کردن این‌گونه ارزشمند برداریم.

این مقام مسئول بیان کرد: بر همین راستا ما صیدگاه‌های خود در سه استان شمالی را تجهیز می‌کنیم تا بتوانیم عمر مولدهای خاویاری را افزایش دهیم.

وی اعلام کرد: ما آمادگی داریم در این صیدگاه‌ها از مشارکت بخش خصوصی در سه قالب شرکت دانش‌بنیان بر اساس مصوبه هیئت‌وزیران، قراردادهای ساخت، بهره‌برداری، انتقال و واگذاری ( BOT ) و مشارکت در پرورش ماهیان خاویاری استفاده کنیم. در هر سه حالت این امکان این مشارکت برای پیشنهاد‌هایی که به تائید سازمان شیلات ایران برسد، فراهم خواهد بود.

شهر موزه خاویار تأسیس می‌شود

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی با تأکید بر لزوم حفظ جایگاه اول خاویار ایرانی در جهان گفت: در حال حاضر مواردی از ورود خاویار به‌صورت قاچاق از کشورهایی دیگر و خروج مجدد آن تحت عنوان خاویار ایران گزارش‌شده است که ممکن است برند خاویار ایران را دچار آسیب کند. ازاین‌رو ما باید برنامه‌هایی برای برندینگ خاویار داشته باشیم.

وی خبر داد: در مجمع عمومی مردادماه شرکت مادر تخصصی که شامل پنج وزیر و عضو هیئت دولت است، موضوع مشارکت شرکت مادر در این حوزه در قالب فعال کردن شهر موزه خاویار در بندر کیاسر مطرح‌شده است.

مجابی توضیح داد: وسعت این بندر هشت هکتار است و هشت ساختمان آن به ثبت ملی رسیده است. این بندر دارای قدمت بالایی است و آغاز پیمان شیلات شمال کشور در آن نقطه رقم خورده است. در حال حاضر تمام موارد مربوط به حوزه صید و صیادی ماهی‌های خاویاری از سه استان شمالی کشور به این شهر موزه منتقل‌شده است.

وی گفت: بعدازاین که تمام فعالیت‌های مرتبط با تولید خاویار در این شهر موزه دیده شود، امکان راه‌اندازی بورس خاویار نیز در آن مکان فراهم خواهد شد.

مجابی از فعالان صنعت پرورش ماهیان خاویاری برای مشارکت باکیفیت در این طرح دعوت کرد و گفت: در صورت موافقت مجمع مردادماه شرکت مادر تخصصی، خود ما هم آمادگی سرمایه‌گذاری روی این شهر موزه راداریم.

اهمیت و ابعاد محیط زیستی بر روی اکوسیستم خزر

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی بیان کرد: در حال حاضر با اعمال فشارهای سنگین برای کاهش آلودگی در این اکوسیستم بسته، آلودگی‌های دریاچه خزر در حال کاهش است.

وی امیدوار است با ادامه این روند در هر سه حوزه ماهیان دریای خزر که ارزش اقتصادی دارند، یعنی کیلکا ماهیان، ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی بتوانیم جایگاه خوبی را در این دریا داشته باشیم.

مجابی تأکید کرد: این اتفاق حتماً باید با پشتوانه تحقیقات دقیق علمی بر پایه تغییرات اقلیم محقق شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید