Iranian Agriculture News Agency

حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاری در پرورش ماهیان خاویاری

رئیس سازمان شیلات ایران از حمایت‌های علمی، تسهیلاتی و تسهیل‌گری دولت در حوزه سرمایه‌گذاری برای توسعه پرورش ماهیان خاویاری خبر داد.

حمایت همه‌جانبه از سرمایه‌گذاری در پرورش ماهیان خاویاری

به گزارش خبرنگار ایانا، سید حسین حسینی در همایش ملی ماهیان خاویاری که هم‌زمان با ‌روز گرامیداشت خاویار ایرانی برگزار شد، ضمن تشکر از حضور نمایندگان کشورهای اندونزی، ونزوئلا و بلاروس در سطح سفیر و نماینده کشورهای ژاپن عراق و روسیه در این همایش، گفت: یکی از سیاست‌های مهم برای ایجاد تحول در صنعت شیلات، بحث سرمایه‌گذاری، مشوق‌ها، حمایت‌ها و راهنمایی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری است.

وی بیان کرد: با تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری و طراحی بسته‌های سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه در این صنعت در سال گذشته، از 2.5 هزار میلیارد تومان به  ۱۱ هزار میلیارد افزایش داشت که این افزایش 4.3 برابری را نشان می‌دهد.

وی افزود: از این رقم چیزی بیشتر 7.5 هزار میلیارد آن توسط بخش خصوصی وارد این صنعت شده است که اثباتی بر ریل‌گذاری و سیاست‌گذاری درست برای جذب سرمایه در این صنعت است.

حسینی ادامه داد: برای تحقق این موضوع، برنامه‌ریزی‌های دقیقی در کشور انجام‌شده است. اطلس سرمایه‌گذاری با معرفی نمونه‌های قابل پرورش تهیه و ابتدای سال گذشته به تمام استان‌ها ابلاغ‌شده، و بسته‌های پیشنهادی سرمایه‌گذاری و مشوق‌ها برای روشن شدن پروژه‌های کوچک، متوسط و بزرگ، در بخش‌های مختلف ارائه‌شده است. در حال حاضر ظرفیت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه آبزی‌پروری در صنعت شیلات وجود دارد .

رئیس سازمان شیلات گفت: میزان سرمایه موردنیاز برای تولید  ۱۰۰ تن گوشت خاویاری و ۱۰ تن خاویار چیزی در حدود ۱۲۸ میلیارد تومان برآورد می‌شود که از این رقم، ۱۰۰ میلیارد آن در بخش تولید و باقی برای پیش‌تولید و پس از تولید از تولید خوراک تا بسته‌بندی و اقتصادی پیش‌بینی‌شده است.

وی افزود: در صورت مراجعه، علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این حوزه، ازنظر دانش، تسهیل‌گری مجوز، معرفی زمین‌های مستعد و تسهیلات بیش از ۸۰ درصدی از بخش خصوصی حمایت می‌شود که سرمایه‌گذار با خیال راحت به این حوزه ورود کند.

حسینی گفت: در سال گذشته با یک‌میلیون و ۳۶۱ هزار تن تولید در حوزه آبزیان که ۷۶۲ هزار تن در حوزه صید و صیادی و ۵۹۹ هزار تن در حوزه آبزی‌پروری بوده است، رکورد تولید آبزیان به همت تولیدکنندگان بخش خصوصی و بهره‌برداران و حمایت ویژه کارشناسان و متخصصان شکسته شد.

وی افزود: صادرات ۶۰۵ میلیون دلار و تراز مثبت ۵۶۵ میلیون دلار نشان از ظرفیت صادرات محور بودن محصولات شیلاتی دارد.

حسینی ادامه داد: ارزش اقتصادی این تولید، چیزی در حدود۱۱۳ هزار میلیارد تومان است که در صورت احتساب ماهیان زینتی باارزش ۶ هزار میلیارد، با ارزش اقتصادی برابر ۱۱۹ هزار میلیارد تومان در حوزه محصولات شیلاتی روبرو هستیم.

وی اضافه کرد: به لحاظ کمی شاید یک درصد از تولید کشاورزی در مجموعه تولیدات گیاهی و پروتئینی، به صنعت شیلات اختصاص دارد ولی به لحاظ ارزشی بیش از ۱۰ درصد، سهم محصولات شیلاتی است که نشان از اقتصاد پویا و بالای تولیدات شیلاتی دارد.

رئیس سازمان شیلات ایران بابیان این‌که صنعت شیلات در کشور با ماهیان خاویاری آغاز شده است، گفت: از سال ۲۰۱۱ که ماهیان خاویاری در لیست قرمز گونه‌های در حال انقراض قرار گرفتند، با هماهنگی کشورهای حاشیه دریاچه خزر برای صیانت و حفاظت ازاین‌گونه‌های ارزشمند، نشست‌های مشترک متعددی برگزار شد و با همراهی و همفکری کشورها برای ممنوعیت صید از دریای خزر و کاهش تلاش صیادی و حفاظت ازاین‌گونه، در دستور کار کشورها ازجمله جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

وی افزود: علاوه بر این، برای بازسازی ذخایر نیز اقدامات مؤثری انجام شد. ما در سال گذشته 38.5 میلیارد دلار برای این حوزه سرمایه‌گذاری کردیم، امسال با ۹۰ میلیارد دلار تخصیص اعتبار به سمت استاندارد کردن این تولید با همکاری کشورهای حاشیه دریاچه خزر گام برمی‌داریم

وی ادامه داد:  در یک دهه گذشته از ۳۶۳ تن تولید گوشت ماهیان خاویاری به ۴ هزار و ۶۵۶ تن در سال گذشته رسیده‌ایم، و از ۱۱ تن استحصال خاویار در سال ۱۴۰۰ به ۱۸ تن در سال ۱۴۰۱ دست‌یافتیم که این ثبت یک رکورد جدید در این زمینه است. ما تولید ۲۰ هزار تن گوشت خاویار و ۲۰۰ تن خاویار را برای انتهای برنامه هفتم هدف‌گذاری کرده‌ایم.

حسینی بیان کرد: امروزه با ۱۹۶ مزرعه فعال در حوزه ماهیان خاویاری با ظرفیت تولید هشت هزار تن گوشت و ۸۰ تن خاویار، بستر و زیرساخت آماده‌شده است. پراکنش تولید خاویار در ۲۲ استان کشور است ولی به لحاظ کمی ۵۰ درصد خاویار پرورشی ایران در استان‌های شمالی کشور استحصال می‌شود.

وی اضافه کرد: در سال گذشته با دو میلیون قطعه رهاسازی بچه ماهی که با توجه به وابستگی ما به مولدهای وحشی دریا اتفاق افتاد، با همکاری شرکت مادر تخصصی و همچنین با تمهیداتی که برای پیش‌رسی مولدها اتفاق افتاده است، برنامه‌های ادامه‌دار برای تولید مولد و دستیابی به هدف رهاسازی پنج میلیون قطعه جزء سیاست‌های سازمان شیلات ایران خواهد بود.

رئیس سازمان شیلات ایران اعلام کرد: این سازمان خانواده صنعت شیلات اعم از بهره‌بردار تا محققان را در کنار خود دارد و در مسیر تصمیم سازی، سیاست کار گروهی را در پیش‌گرفته است و از تجربیات همه عزیزان استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: سازمان شیلات ایران برای پیشبرد اهداف مهم صنعت شیلات از همفکری و هم‌افزایی همه عزیزان به‌ویژه پیش‌کسوتان و متخصصان این حوزه برای سیاست‌گذاری‌های دقیق و راهبرد دقیق این سیاست‌ها دعوت می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید