Iranian Agriculture News Agency

پرورش الاغ در ایران اقتصادی است

کارشناس مدیریت اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که پرورش الاغ در ایران اقتصادی است، از عدم تمایل بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در حوزه پرورش صنعتی این دام به‌دلیل عدم انجام مطالعات کافی خبر داد.

پرورش الاغ در ایران اقتصادی است

داوود کیانزاد در این ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: پرورش الاغ در کشور با هدف کّره گیری و همچنین تولید شیر، روغن و عنبر نسارا برای استفاده درمانی در طب سنتی انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون تحقیق و بررسی خاصی برای شناسایی و مطالعه نژادهای الاغ در کشور انجام نشده است، توضیح داد: الاغ‌های ایران بیشتر تحت سویه‌های جغرافیایی و منطقه پراکنش خود شناخته و نامگذاری می‌شوند. این سویه‌ها براساس مناطق جغرافیایی استان‌های همدان، سیستان، البرز، سمنان، خراسان، گنبد، شیراز، بختیاری، عشایری و عربی شهرت بیشتری دارند.

کیانزاد افزود: الاغ‌های مناطق کوهستانی بیشتر در نواحی غربی و شمال غربی و الاغ‌های دشتی و کویری در نواحی شرقی پراکنده هستند. الاغ‌های زاگرسی نیز بیشتر برای برنامه کوچ عشایر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کارشناس مدیریت اصلاح نژاد دام معاونت امور تولیدات دامی اضافه کرد: تاکنون بودجه‌ای برای تحقیقات و خالص‌سازی نژاد الاغ تخصیص پیدا نکرده، و روی اصلاح نژاد الاغ‌های ایران کاری انجام نشده است. نام‌گذاری نژادی الاغ‌ها مستلزم مطالعه دقیق ساختار کروموزومی و انتقال صفات است. از این رو ما از عنوان نژاد برای نام‌گذاری الاغ‌های کشور استفاده نکرده و به همان سویه جغرافیایی بسنده می‌کنیم.

وی با بیان این که هنوز در مرحله حفظ تعداد، تکثیر و افزایش جمعیت الاغ در کشور هستیم؛ ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌های اصلاح نژادی در اولویت ما نیست.  

کیانزاد گفت: قیمت الاغ بر اساس تیپ، سلامت، تولید شیر و قدرت حمل بار بین پنج تا ۳۵ میلیون تومان متغیر است و الاغ‌های  شیروار با قدرت تولید شیر حدود ۷۰۰ گرم تا دو کیلوگرم، بیشترین قیمت را دارند.

وی افزود: از آنجایی که الاغ، دامی کم تولید (از نظر تولید شیر) بوده و طب جدید در ایران نیز مطالعه چندانی روی خاصیت‌های درمانی آن نداشته است، بخش خصوصی برای تولید و پرورش صنعتی آن اقدام به سرمایه‌گذاری نکرده است. این در حالی است که خواص درمانی شیر و روغن الاغ همچنین عنبرنسارا تا حد زیادی شناخته شده است و حتی برخی از کشورهای اروپایی بر روی خواص درمانی شیر الاغ مطالعات جدی انجام داده و از آن برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند.

کیانزاد با تاکید بر این که پرورش الاغ برای تولید شیر و عنبر نسارا کاملاً توجیه اقتصادی دارد، گفت: دستورالعمل‌های فنی پرورش الاغ تدوین شده است. البته برنامه و دستورالعمل خاصی برای صادرات یا واردات الاغ وجود ندارد ولی مکاتباتی برای ایجاد امکان صادرات الاغ‌های مازاد و واردات الاغ‌های پر تولید برای تولید شیر و قدرت کّره دهی بالا در دست انجام است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید