Iranian Agriculture News Agency

واکسینه شدن 50 درصد دام‌های کشور با واکسن تب برفکی رازی

معاون تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی گفت: حدود 50 درصد نیاز کشور به واکسن تب برفکی از طریق تولیدات این موسسه پوشش داده می‌شود.

واکسینه شدن 50 درصد دام‌های کشور با واکسن تب برفکی رازی

محمدحسین فلاح مهرآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: ظرفیت تولید این موسسه سالانه ۱۰ میلیون دوز واکسن تب برفکی گاوی است که بر حسب سفارش سازمان دامپزشکی و بخش خصوصی، امسال تولید ۳۰ میلیون دز واکسن تب برفکی گوسفندی ( معادل ۶ میلیون دز گاوی) و۴ میلیون دز واکسن گاوی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: معمولا جمعیت گوسفند و بز در کشور ما بین ۶۰ تا ۷۰ میلیون راس متغیر است. حدود هشت میلیون رأس نیز جمعیت گاوی کشور ماست که در صورت دو نوبت واکسیناسیون در سال، موسسه رازی بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نیاز کشور به واکسن تب برفکی را تامین می کند.

فلاح مهرآبادی اضافه کرد: واکسن تب برفکی تنها در صورتی موثر خواهد بود که سویه در گردش را در خود داشته باشد. بنابراین در صورت بروز سویه جدید در کشور، این موسسه در کمترین زمان ممکن با انجام مطالعات، آن را وارد واکسن می‌کند.  

وی تاکید کرد: در حال حاضر واکسن تب برفکی تولید موسسه رازی حاوی چهار سویه غالب در گردش در کشور است.

به گزارش ایانا، تب برفکی یک بیماری گاه کشنده ویروسی در حیوانات زوج سم است. از بین حیوانات پرورشی در کشور گاو، گاو میش، گوسفند، بز نسبت به این بیماری حساس هستند و شیوع این بیماری می‌تواند منجر به خسارت‌های سنگینی به صنعت دامپروری کشور شود.

در صورت واکسینه شدن 75 درصد دام‌های کشور بر علیه تب برفکی شیوع این بیماری به سمت صفر میل کند.

ازحدود ۶۰ تا ۷۰ سال پیش تولید واکسن تب برفکی در دستور کار موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی قرار گرفته است و این موسسه تامین بخش قابل توجهی از نیاز کشور به این واکسن را بر عهده داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید