Iranian Agriculture News Agency

معاون بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی یک موسسه تحقیقاتی اعلام کرد:

پرورش پنج گونه آزمایشگاهی در موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی

معاون بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه واکسن و سرم سازی رازی گفت: این موسسه پنج گونه حیوانی شامل موش، رت، همستر، خوکچه هندی و خرگوش را در نژادهای متعدد برای مصارف تحقیقاتی، آزمایشگاهی، تشخیصی و تولید مواد بیولوژیک مورد استفاده قرار می‌گیرند، پرورش می‌دهد.

پرورش پنج گونه آزمایشگاهی در موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی

روزبه فلاحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: کشورهای همسایه به‌ویژه کشور عراق نیاز شدیدی به تولیدات ما شامل حیوانات آزمایشگاهی و مواد بیولوژیک دارند، ولی با توجه به طولانی بودن مراحل ثبت و تکمیل مدارک برای صادرات این تولیدات، تاکنون اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر برنامه‌ای برای صادرات حیوانات آزمایشگاهی و فرآورده‌های آنها در این موسسه در دستور کار قرار نگرفته است.

تکثیر تنها دو سویه موش و دو سویه رت وحشی بومی

معاون بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه واکسن و سرم سازی رازی افزود: منشأ اغلب حیوانات آزمایشگاهی مورد پرورش دو موسسه‌ خارجی است که طی بیش از 40 سال در این مجموعه تکثیر و پرورش پیدا می‌کنند. 

وی افزود: تنها دو سویه نژاد موش و دو سویه نژاد رت توسط این موسسه با منشأ موش و رت وحشی بومی طی چند نسل به صورت آزمایشگاهی درآمده که به نام موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی تحت عنوان RAZI/A در نمایه‌های بین المللی به ثبت رسیده‌اند.

فلاحی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های خاص موش‌های RAZI/A ،ابتلای ماده‌های سن بالا به تومورهای پستانی است که به‌عنوان مدل مناسب در مطالعه تومورهای پستانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به این که حدود 70 درصد حیوانات آزمایشگاهی مورد استفاده در مطالعات علمی را موش‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: در حال حاضر حداقل۵۰ تا ۶۰ هزار سر موش در کلونی‌های مولد موسسه وجود دارد که از آنها برای تکثیر استفاده می‌شود.

فلاحی در ادامه از محصولات بیولوژیک تولید شده از حیوانات آزمایشگاهی در سرم‌سازی رازی شامل سرم خرگوش، پلاسمای خرگوش، همولیزین، کمپلمان خرگوش، کمپلمان خوکچه هندی و خون «د فیبرینه گوسفندی» نام برد.

واگذاری حیوان به شرط ارائه نامه رسمی

وی در ارتباط با شرایط واگذاری این حیوانات به سایر موسسات گفت: فروش حیوانات آزمایشگاهی به خارج از موسسه تنها با استناد به نامه رسمی موسسه آموزشی، تحقیقاتی، آزمایشگاهی و یا تولیدی سفارش دهنده امکان‌پذیر است.

معاون بخش تولید و پرورش حیوانات آزمایشگاهی موسسه رازی، یکی دیگر از تولیدات این مجموعه در ارتباط با حیوانات آزمایشگاهی را جیره‌های خوراک فرموله شده بر اساس نیازهای این حیوانات دانست و گفت: ما تنها مرکز در کشور هستیم که جیره‌های استاندارد غذای حیوانات آزمایشگاهی را تولید می‌کنیم.

وی افزود: این خوراک‌ها به صورت پلت و بر پایه مواد اولیه موجود در کشور مانند گندم، جو، ذرت، کنجاله سویا، پودر گوشت، پودر ماهی،  نمک یددار و .... به اتکا به  علم تغذیه، جیره‌بندی شده که ضمن صرفه اقتصادی،  نیاز غذایی حیوانات ما را نیز به بهترین شکل پوشش دهد.

اعلام آمادگی برای تولید خوراک‌های تحقیقاتی

فلاحی همچنین از آمادگی این موسسه برای تولید خوراک‌های تحقیقاتی برای حیوانات آزمایشگاهی، بر اساس نوع تحقیق مورد نظر اعلام خبر داد.

وی در ادامه گفت: با توجه به این که موسسه رازی حجم بسیار بالایی از واکسن‌های دامی و انسانی مورد نیاز کشور را تولید می‌کند، اولویت ما در تولید حیوانات آزمایشگاهی، مواد بیولوژیک حاصله از آنها و خوراک‌های فرموله شده این حیوانات، تامین نیاز بخش‌های آزمایشگاهی، تولید و کنترل کیفیت واکسن‌های خود موسسه است و تعهدی برای تامین نیاز مجموعه‌های علمی- تحقیقاتی و آزمایشگاهی خارج از موسسه نداریم.

وی افزود: با این وجود، با توجه به شناختی که طی این سال‌ها از میزان تقاضای مراکز خارج از موسسه پیدا کرده‌ایم، مدیریت پرورش را به شکلی برنامه‌ریزی می‌کنیم که بتوانیم در کنار تامین نیازهای موسسه، پاسخگوی نیاز سایر مراکز خارج از موسسه نیز باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید