Iranian Agriculture News Agency

در پی ابلاغ جدید دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام؛

تجهیز مراکز پرورش به آسیاب میکسر اجباری نیست

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی باهدف حمایت از ظرفیت تولید کارخانه‌های خوراک دام، طیور و آبزیان، از حذف الزام تجهیز به آسیاب میکسر در مراکز جدیدالتأسیس خبر داد.

تجهیز مراکز پرورش به آسیاب میکسر اجباری نیست

سید احمدرضا سیدعلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا اعلام کرد: الزام واحدهای پرورش دام و طیور به آسیاب میکسر یک تناقض در سیاست و عملیات بود که برطرف شد و از امروز اگر دامدار یا مرغداری بخواهد مجوز احداث واحد تولیدی جدیدی را بگیرد، ناچار به تأسیس کارگاه تولید خوراک در واحد تولیدی خود نیست.

وی توضیح داد: با توجه به هدف‌گذاری به‌کارگیری حداکثر ظرفیت اسمی کارخانه‌ها تولید خوراک دام، طیور و آبزیان کشور، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که کیفیت خوراک آماده را بهبود ببخشیم. اولین مرحله آن در قالب رتبه‌بندی کارخانه‌ها و استانداردسازی آن‌ها باهدف ضمانت کیفیت در دست انجام است تا استفاده از این خوراک مورد اقبال دامداران و مرغداران قرار بگیرد.

سیدعلیان افزود: از سوی دیگر از گذشته دور که ظرفیت 27 میلیون تنی تولید خوراک دام آماده در کشور وجود نداشت و تعداد کارخانه‌ها کم و حتی در حد کارگاه‌های کوچک بود، ما واحدهای دامداری و مرغداری را ملزم به تجهیز به آسیاب میکسر کرده بودیم که امروز این ضرورت وجود ندارد.

وی ادامه داد: اگر سیاست ما رشد کارخانه‌ها تولید خوراک آماده باشد، دلیلی برای ایجاد تضاد عملیاتی وجود ندارد و ما نمی‌توانیم از یک‌سو ضمانت بهبود کیفیت کارخانه‌ها را دنبال کنیم و از سوی دیگر واحدهای پرورش را ملزم به تجهیز به آسیاب میکسر کنیم.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه و جایگاه دام تأکید کرد: این به معنای جمع شدن آسیاب میکسرهای موجود در واحدهای پرورش نیست و تا زمانی که کیفیت خوراک دام آماده توسط کارخانه‌ها تضمین نشده، و امکان خرید خوراک از روی اعتماد و با طیب خاطر، برای دامدار و مرغدار فراهم نشده باشد، به جمع‌آوری آسیاب میکسرها از واحدهای تولیدی ورود پیدا نخواهیم کرد.

وی همچنین از ابلاغ دستورالعمل ساماندهی آزمایشگاه‌های تغذیه دام و طیور کشور در هفته جاری خبر داد و گفت: پس از فاز اول برنامه ارتقاء کیفیت خوراک‌های آماده و رتبه‌بندی کارخانه‌ها، فاز دوم با ساماندهی آزمایشگاه‌ها به‌منظور ضمانت کیفیت خوراک کارخانه‌ها عملیاتی خواهد شد که این ساماندهی در قالب نمونه‌برداری منظم و تعریف‌شده از محصولات کارخانه‌ها خوراک دام، و نهاده‌های وارداتی باهدف جلب رضایت تولیدکنندگان دام طیور و آبزیان خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید