Iranian Agriculture News Agency

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی ابریشم کشان بایگ مطرح کرد:

نجات کارگاههای ابریشم کشی با واردات پیله به جای نخ

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی ابریشم کشان بایگ تربت حیدریه، ضمن اشاره به تعطیلی برخی از کارگاه‌های ابریشم کشی خواستار واردات پیله کرم ابریشم به جای نخ ابریشمی شد.

نجات کارگاههای ابریشم کشی با واردات پیله به جای نخ

علیرضا وثوقی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا از تعطیلی برخی کارگاه‌های ابریشم‌کشی این منطقه، به دلایل خشک‌سالی، مهاجرت به شهرها و واردات بی‌رویه نخ ابریشمی به‌جای پیله کرم ابریشم خبر داد.

وی گفت: نزدیک به 1200 کارگاه ابریشم‌کشی در بایگ وجود داشت که متأسفانه  با تعطیلی برخی از این کارگاه‌ها، در حال حاضر تعداد سهامداران شرکت تعاونی ما در منطقه بایگ به 1082 کارگاه تقلیل یافته است.

این مدیر صنفی راهکار جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌های سنتی ابریشم‌کشی را ممانعت از واردات بی‌رویه نخ ابریشم دانست و افزود: البته بر اساس اعلام مرکز ملی فرش نیاز به خامه ابریشمی برای بافت قالی حدود 500 تا 550 تن در سال است. درحالی‌که حجم تولید داخل تقریباً نصف این میزان است و دراین‌بین نیاز به واردات غیرقابل‌انکار است؛ ولی درصورتی‌که در برنامه‌ریزی‌های واردات، پیله کرم ابریشم جایگزین واردات نخ شود، کارگاه‌های ابریشم‌کشی فعال‌شده و به نفع اقتصاد کشور نیز خواهد بود.

وثوقی نژاد توضیح داد: تولید سالانه نخ ابریشم در کشور 200 تا 250 تن است که حدود 75 تا 80 درصد آن در خراسان رضوی و شهر بایگ تولید می‌شود. غالب این تولید به مصرف صنعت قالیبافی می‌رسد؛ ولی نخ 5 لای تولیدشده در کارگاه‌های ما قابلیت استفاده در صنعت بافت پارچه را نیز دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدی ابریشم کشان بایگ بابیان این‌که در حال حاضر حدود 70 درصد نخ وارداتی کشور نخ تک‌لای درجه‌یک ازبک است، گفت: نخ‌های تولیدی ما کیفیت قابل قبولی دارد ولی ازآنجاکه کارگاه‌های ما سنتی هستند، تولیدات ما به‌مراتب نسبت به نخ‌های وارداتی کیفیت ضعیف‌تری دارند.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرمایه‌گذاری برای بهبود وضعیت زیرساخت‌های کارگاه‌های ابریشم‌کشی انجام‌نشده است ولی طرح آن را به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دادیم و در صورت همراهی آن‌ها و به‌روزرسانی دستگاه‌های ابریشم‌کشی، ازنظر کیفیت نیز، قابلیت رقابت با نخ‌های ابریشم وارداتی را خواهیم داشت.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید