Iranian Agriculture News Agency

ارائه خدمات اصلاح نژاد رایگان به گاوداری‌های سنتی و روستایی

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد از آمادگی این شرکت به ارائه خدمات اصلاح نژاد به گاوهای بومی و روستایی به‌صورت رایگان خبر داد.

ارائه خدمات اصلاح نژاد رایگان به گاوداری‌های سنتی و روستایی

به گزارش خبرنگار ایانا، محمدعلی مهری در جریان بازدید مدیرعامل موسسه جهاد استقلال از مرکز تستاژ این شرکت، گفت: در حال حاضر بسیاری از خانواده‌های روستایی به دلیل پایین بودن تولید شیر و بهره‌وری گاوهای بومی و روستایی، از نگهداری از این گاوها صرف‌نظر می‌کنند، درحالی‌که با برنامه‌های اصلاح نژادی، امکان بالا بردن تولید دام بومی با مصرف همان علوفه در دسترس در روستاها وجود دارد.

وی بیان کرد: شرکت نهاده‌های دامی جاهد به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده اسپرم‌های اصلاح نژاد شده در کشور و منطقه، باهدف افزایش درآمد خانوارهای روستایی، جلوگیری از مهاجرت و اصلاح و بهبود نژاد گاوهای بومی کشور، آمادگی دارد به خانواده‌های روستایی و گاوداری‌های سنتی زیر 10 رأسی، خدمات مشاوره، اسپرم و لقاح مصنوعی رایگان ارائه دهد.

مهری اضافه کرد: گوساله‌های متولدشده براثر لقاح گاو ماده بومی و اسپرم اصلاح نژاد شده در یک دوره مشخص، در صورت استفاده از همان علوفه بومی در دسترس می‌تواند تا 100درصد افزایش تولید شیر را محقق کنند.

مدیرعامل شرکت نهاده‌های دامی جاهد، ضمن اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در ارتباط با اصلاح نژاد دام‌های بومی بین دامداران سنتی کشور، بر لزوم ازسرگیری و تداوم برنامه‌های ترویجی وزارت جهاد کشاورزی دراین‌ارتباط تأکید کرد.

وی گفت: اگر دامدار روستایی بداند در صورت انجام اصلاح نژاد گاو خود با مصرف میزان علوفه ثابت مورد دسترس در محیط، می‌تواند تولید شیر حداقل دو برابری داشته باشد، بدون شک از این اقدام استقبال خواهد کرد.

به گزارش ایانا، شرکت نهاده‌های دامی جاهد یکی از شرکت‌های تابعه موسسه جهاد استقلال وزارت جهاد کشاورزی است که با در اختیار داشتن نیروی انسانی متخصص و مجرب، تجهیزات روزآمد و بانک ژن زنده غنی و ارزشمند از برترین نژادهای گاو در جهان، تهیه، تولید و توزیع انواع اسپرم‌های خارجی از معتبرترین شرکت‌های تولیدی، تولید، انجماد و ذخیره‌سازی اسپرم و انتقال جنین‌های برگزیده دام، تأمین تجهیزات و وسایل موردنیاز برنامه‌های اصلاح نژادی دام و طیور را در دستور کار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید