Iranian Agriculture News Agency

بیوگاز، نسخه نجات‌بخش تامین برق دامداری‌ها صنعتی

عضو هیئت‌مدیره صندوق توسعه دامپروری از امکان تولید برق از بیوگاز در واحدهای دامداری صنعتی، در صورت تأمین نقدینگی خبر داد.

بیوگاز، نسخه نجات‌بخش تامین برق دامداری‌ها صنعتی

فرشید صراف دراین‌ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: بسیاری از واحد‌های تولید صنعتی ما می‌توانند با استفاده از بیوگاز تولیدکننده برق باشند و حتی به شبکه نیز برق بفروشند. ولی به دلیل کمبود نقدینگی و عدم تمایل به سرمایه‌گذاری، وابستگی ما به برق شبکه سراسری بیشتر شده است.

وی توضیح داد: گاز متان تولیدشده از محل مدفوع و پساب جمع‌آوری‌شده دام، این قابلیت را دارد که به‌عنوان سوخت توربین باهدف تولید برق مورداستفاده قرار بگیرد. درواقع به‌جای استفاده از سوخت گاز در یک نیروگاه برق، از متان تولیدشده از کود دامی به‌عنوان قوه محرکه توربین استفاده می‌کنیم. با توجه به آسیبی که گاز متان به‌عنوان یک گاز گلخانه‌ای ممکن است به طبیعت وارد کند، در عمل با تولید بیوگاز از این گاز استفاده کرده و آن را به یک انرژی مفید تبدیل می‌کنیم.

عضو هیئت‌مدیره صندوق توسعه دامپروری ادامه داد: برای تولید برق از متان حاصله از کود گاوی، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در سطح دنیا انجام‌شده است. اما در ایران، به دلیل نبود نقدینگی، تمایلی به حضور در این حوزه نبوده و مجموعه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، شرکت‌هایی با تکنولوژی پایین هستند که ممکن است بازدهی لازم را نداشته باشند.

وی گفت: این طرح در عمل قابلیت اجرا دارد و سرمایه‌گذاری در آن سود ده خواهد بود. اگر دولت در این حوزه ورود پیدا  کند، به‌راحتی می‌تواند مجموعه‌های دامپروری و حتی روستاهای حاشیه‌نشین این صنعت را از برق استحصالی تغذیه کند.

صراف بیان کرد: ورود دولت گاهی می‌تواند در قالب انجام پروژه‌های حاکمیتی و یا اعطای مشوق درآمدی به سرمایه‌گذارهای بخش خصوصی باشد. این باعث می‌شود بخش خصوصی با طیب خاطر این تولید را در دستور کار خود قرار دهد که هم از تأمین برق خود اطمینان داشته باشد و هم با فروش مازاد برق تولیدی به دولت، درآمد جانبی نیز برای مزرعه خود ایجاد کند.

عضو هیئت‌مدیره صندوق توسعه دامپروری گفت: خوشبختانه با حضور اعضای جدید هیئت‌مدیره و مدیرعامل در این صندوق و همچنین مدیران شرکت مادر تخصصی صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی در این زمینه اتفاقات خوبی در شرف وقوع است.

وی ادامه داد: بدون شک این طرح‌ها نیاز به تحلیل و بررسی بیشتری دارد که بتوانیم از طرف صندوق به آن  ورود پیدا کنیم. البته اکثر اعضای هیئت‌مدیره به اهمیت و ارزش این موضوع واقف، و مشتاق هستند تا بتوانند بخشی از مشکلات تولید را حل کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید