Iranian Agriculture News Agency

تولید گوشت؛ اولویت اول تولید دامدارن دام سبک کشور

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران دام سبک کشور ضمن اشاره به ورود شیر دام سبک سه استان به چرخه فرآوری، از تمرکز پرورش دام سبک کشور بر تولید گوشت خبرداد.

تولید گوشت؛ اولویت اول تولید دامدارن دام سبک کشور

افشین صدر دادرس در این ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: شیر استحصالی دام سبک بومی ما، در استان‌های سمنان، آذربایجان شرقی و اردبیل وارد صنعت شده و در قالب چندین و چند قلم لبنیات محلی، شامل پنیر،کره، خامه، کشک، ماست و دوغ فرآوری می‌شود.

وی ادامه داد:بیشترین محصول لبنیات دام سبک کشور پنیر است که از آن میان پنیر لیقوان تولید شده در استان آذربایجان شرقی در سطح ملی شهرت دارد.

دادرس با اشاره به در اولویت بودن برنامه‌ریزی پرورش دام سبک در ایران بر مبنای استحصال گوشت، بیان کرد: در حال حاضر دامداران سنتی دام سبک، برنامه‌ای برای افزایش تولید شیر و محصولات لبنی ندارند.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دامداران دام سبک کشور یادآور شد: آمار مشخصی از میزان تولید شیر گوسفند و بز در دست نیست. به جز سه استانی که نام آن ذکر شد، در سایر نقاط کشور شیر گوسفند به مصرف خانوار دامدار می‌رسد و یا صرف تغذیه بره‌ها می‌شود.

 وی افزود: از همین رو آمار مشخصی از میزان تولید و فروش لبنیات دام سبک در کشور وجود ندارد و درآمد دامداران از این بابت قابل محاسبه نیست.

دادرس بیان کرد: بعد از سال ۹۴ و ورود گوسفندان و بزهای نژادهای خارجی به کشور، دامداری‌هایی از گوسفندان و بزهای نژاد شیری ایجاد شدند که به‌صورت صنعتی اداره شده و حساب آنها از دامداری‌های بومی ما جداست. این دامداری‌ها با کارخانجات شیر پاستوریزه قرارداد دارند و محصول خود را به آنها عرضه می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید