Iranian Agriculture News Agency

تلاش برای تمدید طرح صیانت از شتر دوکوهانه

مدیر ملی پروژه صیانت از شتر دوکوهانه با اشاره به رو به پایان بودن مدت زمان این طرح، از تلاش برای تمدید آن خبر داد.

تلاش برای تمدید طرح صیانت از شتر دوکوهانه

سید احمدرضا سیدعلیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: طرح مشترک ایران و سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (فائو) برای توسعه شتر دوکوهانه که با تخصیص 350 هزار دلار اعتبار از سوی این سازمان، از سال ۹۸ تصویب و از سال ۹۹ آغاز شد، امسال به پایان خواهد رسید که ما درخواست تمدید کرده‌ایم.

وی توضیح داد: من طرح احیای شتر دوکوهانه که بین سال‌های 1389 تا 90  در مرکز اصلاح نژاد تهیه و آغاز کرده بودم و مورد استقبال قرار نگرفته بود را در سال 1398 در سفری که به همراه نماینده فائو در ایران با هدف احیای دریاچه ارومیه به شمال غرب کشور داشتیم، به رویت وی رساندم که مورد اقبال قرار گرفت.

سیدعلیان ادامه داد: پس از اینکه فائو طرح ما را پذیرفت، مقرر شد که این طرح در قالب فعالیت‌های ژنتیکی مولکولی، تولید مثلی و همین‌طور مباحث اقتصادی و اجتماعی با استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاونی و خصوصی ادامه پیدا کند.

مدیر ملی پروژه، دلیل مشارکت بخش خصوصی در این زمینه را  امکان بهره‌برداری پایدار از ذخایر ژنتیکی فقط در شرایط اقتصادی دانست و گفت: در صورتی که شما بتوانید کاری را اقتصادی کنید، مردم خودشان آن را حفظ می‌کنند.

به گفته سیدعلیان، طی سالیان گذشته، با توجه به این واقعیت که 90 درصد مساحت ایران در منطقه خشک قرار گرفته و 56 درصد بارندگی کشور فقط در 36 درصد مساحت ایران اتفاق می‌افتد، با هدف استفاده از ظرفیت‌های مناطق خشک و نیمه خشک، کار روی گیاهان و دام‌های کم آب‌بر و مقاوم به شوری و خشکی اهمیت پیدا کرد.

وی افزود: تا با شرایط موجود بتوانیم تولید چهار محصول استراتژیک  شامل شیر، گوشت، مرغ و تخم مرغ را ساماندهی کنیم. از این رو روی توسعه پرورش شتر یک کوهانه در منطقه جنوب شرق و شمال شرق کشور، و دوکوهانه در شمال غرب کشور متمرکز شدیم.

وی افزود: در حال حاضر شتر دوکوهانه در کشور ما با جمعیتی در حدود 200 نفر در معرض انقراض قرار گرفته است که به‌عنوان ظرفیت کشور در نواحی غرب و شمال غرب، از نظر ظرفیت ژنتیکی می‌تواند در تامین گوشت و شیر ما تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید