Iranian Agriculture News Agency

لزوم بازگشایی قراردادهای ذخایر استراتژیک و صادرات مرغ

دبیر انجمن شرکت‌های زنجیره‌ای تولید گوشت مرغ با اعلام افزایش 40 درصدی جوجه‌ریزی از احتمال مازاد تولید در ماه‌های آینده و برنامه‌ریزی دولت برای بازگشایی قراردادهای تامین ذخایر استراتژیک کشور و صادارات مرغ سخن گفت.

لزوم بازگشایی قراردادهای ذخایر استراتژیک و صادرات مرغ

رضا مبصری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که قراردادهای مربوط به ذخایر استراتژیک و صادرات هر چه سریع‌تر باز شده و برای یک ماه آینده در ارتباط با آن تصمیم‌گیری شود تا بار دیگر شاهد موج منفی و اتفاقات اخیر بازار مرغ نباشیم.

وی افزود: به نظر من در حال حاضر تولید مرغ به اندازه کافی اتفاق می‌افتد و واحدهای تولیدی یک به یک به ظرفیت تولید خود باز می‌گردند. البته نباید فراموش کرد که مانند هر سال، در فصول گرم با توجه به شرایط اقلیمی مناطق مختلف ایران، مناطق جنوبی کشور نمی‌توانند به اندازه کافی مرغ تولید کنند.

این دبیر تشکل افزود: در حال حاضر با توجه به افزایش تقاضا در بازار مرغ به‌عنوان کالای جایگزین گوشت قرمز، به نظر می‌رسد وضعیت تامین مرغ کشور رو به بهبود است و جای نگرانی برای کمبود مرغ در بازار نیست. البته کمبودهایی در تامین کنجاله و برخی نهاده‌ها وجود دارد که باعث ایجاد اشکال در تولید مرغ شده است. قول‌هایی برای رفع این مشکلات نیز داده شده است.  

وی ادامه داد: به اعتقاد من با حل این معضلات، هر چه به سمت شهریور حرکت کنیم از میزان مشکلات صنعت تولید مرغ کشور کاسته می‌شود و در ابتدای پاییز و حتی از پانزدهم شهریور به بعد بازار کاملاً آرامی را در تولید مرغ تجربه خواهیم کرد.

مبصری در توضیح اثر قطع برنامه‌ریزی شده برق در تولید مرغ گفت: به هر حال این سیاست بی‌تاثیر نیست ولی به دلیل برنامه‌ریزی دقیق‌تر قطعی برق در امسال از یک سو و تجهیز سالن‌های مرغداری به ژنراتور از سوی دیگر، قطع برق چندان خسارت بار نبوده است. ولی کارخانجات و صنایع وابسته بیشتر با مشکلات قطع برق دست به گریبان هستند.

وی افزود: مثلاً در کشتارگاه‌ها به شدت با مشکل مواجه هستیم. ژنراتورهای ما ژنراتور اضطراری هستند و امکان تامین برق دائم ندارند. ولی قطع برق آنقدر که کمبود نهاده تولید را متاثر کرده است و اشکال ایجاد نکرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید