Iranian Agriculture News Agency

با وجود تاکیدات رهبر معظم انقلاب:

از موسسه رازی حمایتی صورت نگرفته است

رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: با وجود فرمایشات رهبر معظم انقلاب در راستای حمایت از موسسه رازی و پیگیری‌های انجام شده، اقدامی در این خصوص انجام نشده است.

از موسسه رازی حمایتی صورت نگرفته است

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی موسسه رازی،  علی اسحاقی در بازدید نماینده ولی فقیه در سازمان تات از موسسه رازی بیان کرد: مجموعه رازی وظیفه تولید و تحقیق فرآورده‌های بیولوژیک کشور را بر عهده دارد و حدود ۸۰ درصد نیازهای واکسن پزشکی، بیش از ۹۰ درصد واکسن های دامی، و بیش از ۳۵ درصد  واکسن های طیور کشور را تامین می کند.

وی میزان تولید سالیانه واکسن در این موسسه را بیش از 3.5 میلیارد دز عنوان کرد و افزود: حوزه تحقیق و توسعه نقش بسیار مهمی در تولید  فرآورده های جدید ایفا می‌کند و ماحصل تلاش‌های محققان و دانشمندان رازی در این بخش قابل مشاهده است.

رئیس موسسه رازی تاکید کرد: علاوه بر تحقیقات در زمینه پزشکی بخش مهمی از تحقیقات در حوزه بیماری های دام و طیور و به ویژه بیماری های مشترک میان و انسان و دام، در موسسه رازی انجام می شود و در همین راستا 15 آزمایشگاه ملی و مرجع در موسسه رازی وجود دارد.

وی همچنین به شعب شش گانه موسسه در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تحقیقات و همچنین تولید واکسن ها در شعب مختلف موسسه از جمله مشهد، مرند، شیراز، اهواز، کرمان و اراک نیز درحال انجام است.

 اسحاقی با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مسئولان به موسسه رازی بیان کرد: موسسه رازی عمدتا با درآمد اختصاصی اداره می شود و تنها قریب به ۸ درصد از اعتبارات مورد نیاز موسسه، توسط دولت تامین می شود.

وی تامین و حفظ نیروی انسانی متخصص را یکی از معضلات بزرگ موسسه رازی اعلام کرد و افزود: بخش زیادی از نیروهای متخصص و کلیدی موسسه را نیروهای شرکتی تشکیل می دهند. اقداماتی برای جذب آن ها انجام شده اما تاکنون هیچ نتیجه ای در این خصوص دریافت نکرده ایم. در صورتی که با حل این مشکل، قسمت عمده ای از معضلات موسسه رازی مرتفع می شود.

رئیس موسسه رازی فرسودگی تجهیزات، تاسیسات و زیربناها را از دیگر معضلات دانست و گفت: ‌باتوجه به کاهش بودجه تملکی، بازسازی ساختمان‌ها قابل انجام نیست. این در حالی است که در صورت تجهیز و بازسازی و دریافت مجوزهای مربوط به GMP می‌توانیم در حوزه صادرات بسیار قوی وارد شویم.

و افزود:با وجود فرمایشات رهبر معظم انقلاب که بر پشتیبانی از موسسه رازی تاکید داشته‌اند اما تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نشده است. پیگیری‌های زیادی از مجلس شورای اسلامی نیز انجام شده اما متاسفانه اقدام مقتضی انجام نشده است.

اسحاقی ضمن انتقاد از کلیات برنامه هفتم توسعه در حوزه توجه به پیشگیری و واکسن گفت: ۹۵ درصد برنامه هفتم توسعه در حوزه درمان است اما بخش واکسن و پیشگیری مورد توجه قرار نگرفته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید