Iranian Agriculture News Agency

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی ابریشم کشان بایگ تربت حیدریه:

نیاز به اصلاح نظام مالیاتی برای پیله‌های وارداتی داریم

مدیر عامل شرکت تعاونی تولیدی ابریشم کشان بایگ تربت حیدریه ضمن تاکید بر لزوم واردات واریته‌های مرغوب‌تر تخم نوغان، الزام پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای واردات پیله‌ کرم ابریشم را از مشکلات کارگاه‌های ابریشم‌کشی دانست.

نیاز به اصلاح نظام مالیاتی برای پیله‌های وارداتی داریم

علیرضا وثوقی‌نژاد در این خصوص به خبرنگار ایانا گفت: در حال حاضر واریته تخم نوغان وارداتی از کشور چین، فاقد مرغوبیت لازم هستند. ولی به دلیل محدودیت‌های اعمال شده، امکان واردات تخم نوغان درجه یک وجود ندارد. از سوی دیگر مشمول بودن واردات پیله تر به پرداخت مالیات 9 درصدی ارزش افزوده و معافیت واردات نخ ابریشم از این مالیات، انگیزه تجار را به سمت واردات نخ آماده سوق داده است که این بر خلاف سیاست‌های حمایت از تولید داخلی است.

وی توضیح داد: در حال حاضر تخم‌های نوغان و پیله‌ها ضعیف هستند. هر پیله کرم ابریشم باید دو گرم وزن، و 1000 تا 1300 متر تار داشته باشد، در حالی که پیله‌های موجود حدود 800 تا 900 تا متر تار می‌دهد. در حال حاضر میزان تولید پیله‌ به زیر 1000 تن رسیده است.

وثوقی نژاد ادامه داد: این در حالی است که اگر دست بخش خصوصی از این بابت باز باشد، تخم نوغان را متناسب با کیفیت تولید مورد انتظار وارد خواهد کرد که هم نوغان‌دار و هم کارگاه‌های ابریشم‌کشی رضایت داشته باشند.

این فعال صنفی در ادامه با اشاره به رضایت تولیدکنندگان از محصول تخم نوغان وارداتی این شرکت در سال‌های 98 و 99، بیان کرد: با وجود این که ما این تخم‌های نوغان را با سفارش و تایید وزارت جهاد کشاورزی و  مجوز سازمان دامپزشکی وارد کرده و به قیمت مصوب نیز توزیع کرده‌ایم، هنوز بعد از گذشت بیش از دو سال موفق به دریافت ارز وارداتی خود نشده‌ایم. این موضوع شرکت را از نظر نقدینگی در مضیقه شدید قرار داده است.

به گزارش ایانا، میزان متوسط تولید سالانه نخ ابریشم کشور بین 200 تا 250 تن است که حدود 80 درصد این تولید توسط شرکت تعاونی تولیدی ابریشم کشان بایگ تربت حیدریه  محقق می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید