Iranian Agriculture News Agency

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان مطرح کرد:

احتمال تاثیر شیوع AHPND بر صادرات میگو در برخی بازارهای هدف

دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان از احتمال کاهش میزان تولید میگو و محدودیت صادرات این آبزی به برخی بازارهای هدف به دلیل شیوع AHPND، خبر داد.

احتمال تاثیر شیوع AHPND بر صادرات میگو در برخی بازارهای هدف

علی‌اکبر خدایی دراین‌ارتباط به خبرنگار ایانا گفت: این بیماری از دو طریق می‌تواند در صادرات میگوی ایران تأثیر بگذارد. اول این‌که به‌احتمال‌زیاد این بیماری منجر به کاهش تولید خواهد شد و از سوی دیگر بر اساس پروتکل‌های بین‌الملل، صادرات از سایت‌های آلوده به کشورهای هدفی که خود پرورش میگو دارند و عموماً نیز کشورهای آسیای جنوب شرقی هستند، ممنوع خواهد بود که طبیعتاً این ممنوعیت شامل صادرات میگو از سایت‌های عاری از بیماری نمی‌شود.

وی با تأکید بر این موضوع که مشکلی برای فروش میگو وجود ندارد، بیان کرد: کاهش تولیدی که متأسفانه با آن رو‌برو خواهیم بود و همچنین بالا بودن تقاضای خرید میگوی ایران از طرف کشورهای خاورمیانه، روسیه و اتحادیه اروپا که خود فاقد پرورش میگو هستند، باعث خواهد شد که مشکلی برای صادرات میگو وجود نداشته باشد.

خدایی با ابراز تأسف از اهمال در برنامه‌ریزی برای بهسازی مزارع پرورش میگو باهدف جلوگیری از شیوع این دست بیماری‌ها، گفت: در حال حاضر خود پرورش‌دهنده‌ها به تکاپو افتاده و علاقه‌مندی خود را برای رعایت بیشتر مسائل امنیت زیستی اعلام کرده‌اند.

این فعال صنفی مهم‌ترین تغییر لازم دراین‌ارتباط را رعایت مسائل امنیت زیستی دانست و یادآور شد: درگذشته بارها و بارها این مسائل تذکر داده‌شده و بسیاری از پرورش‌دهندگان نیز رعایت کرده بودند، ولی ازآنجاکه پرورش میگو در قالب مجتمع انجام می‌شود، عدم رعایت عده معدودی، می‌تواند تمام مجتمع را متأثر کند.

خدایی تصریح کرد: نظارت و کنترل‌ها در این حوزه باید افزایش پیدا کند. باوجود شفافیت دستورالعمل‌ها، به دلیل تمایل به بالا رفتن سطح زیر کشت و نیز به دلیل جو و فشارهایی که در استان‌ها و سطح شهرستان وجود دارد، در اجرای این دستورالعمل‌ها تساهل و تسامح می‌شود که نتایجی مانند شیوع این بیماری‌ها و خسارت به مزارع را در پی خواهد داشت.

وی در ارتباط با میزان تولید احتمالی امسال میگو توضیح داد: در حال حاضر برای پیش‌بینی وضعیت تولید در کنار شیوع این بیماری کمی زود است ولی به‌احتمال بسیار زیاد نمی‌توانیم به آمار ۶۰ هزار تن تولید سال گذشته دست پیدا کنیم. این احتمال وجود دارد که حداقل ۱۰ هزار تن کاهش تولید داشته باشیم.

خدایی گفت: به دلیل شیوع این بیماری در دنیا شاهد توقف و یا کاهش تراکم مزارع زیر کشت میگو در کشورهای درگیر هستیم. در آخرین اخباری که از اندونزی دریافت کرده‌ایم، میگو با سایز ریز در حال برداشت است. به‌طور کلی کشورهای درگیر با این بیماری برای کنترل شرایط، رفتاری مشابه با ما در ایران دارند.

وی تأکید کرد: به‌عنوان یک استراتژی در آینده، حتماً سختگیری‌های سازمان‌های نظارتی، اتحادیه و تشکل‌هایی مانند ما باید بیش‌ازپیش باشد. رعایت استانداردها با دقت بیشتری پیگیری شود؛ درعین‌حال بخش خصوصی و پرورش‌دهندگان نیز ناچار به پذیرش برخی تغییرات در عملکرد مدیریتی خود هستند.

خدایی توضیح داد: تجربه‌های موفقی در اصلاح روش‌های مدیریت ایمنی زیستی در سایت‌های پرورش میگوی چابهار داشته‌ایم که چندین سال است با اصلاح روش کار و رعایت تقویم کشت، این مسئله پشت سر گذاشته‌شده و شاهد شیوع هیچ بیماری‌ای در آن منطقه نیستیم. در صورت اهمال یکی از پرورش‌دهندگان، این رویه توسط سایر فعالان در مجتمع مورد بازخواست و کنترل قرار می‌گیرد که می‌توان این تجربه را در سایر سایت‌های پرورش میگو نیز پیاده کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید