Iranian Agriculture News Agency

صنعت شیلات برق پاک به شبکه تحویل می دهد

با توجه به شرایط اقتصادی و محیط زیستی کشور، یکی از راه کارهای دستیابی به انرژی پاک و پایدار، بهره‌مندی از انرژی خورشیدی است. پتانسیل‌های مزارع پرورش ماهی، این مراکز را برای تولید برق خورشیدی به پایگاه‌های مناسبی تبدیل کرده است.

صنعت شیلات برق پاک به شبکه تحویل می دهد

به گزارش خبرنگار ایانا، گسترش جمعیت و گذار به سمت زندگی مدرن، نیاز کشور به مصرف برق را طی سال‌های گذشته بیشتر و بیشتر افزایش داده و وابستگی تامین برق کشور به نیروگاه‌های مصرف‌کننده سوخت فسیلی، نه تنها منجر به هدر رفت منابع کشور شده است، بلکه حتی گاهی مردم ساکن در شهرهای کوچک و روستاها را نیز از تنفس هوای سالم محروم کرده است.

از سوی دیگر افزایش بهره‌وری و امکان مصرف بهینه آب با استفاده از روش‌های نوین در حوزه‌های مختلف کشاورزی و صنایع تبدیلی وابسته، سبب افزایش نیاز به مصرف برق در بخش کشاورزی شده و این حوزه را به سومین گروه بزرگ مصرف کننده برق، بعد از مصارف خانگی و صنعت تبدیل کرده است.

طی سال‌های اخیر با شروع فصل گرم و روشن شدن وسایل سرمایشی، وزارت نیرو برنامه قطعی برق با هدف صرفه‌جویی در مصرف برقرار کرده و این سیاست را در دستور کار قرار داده است. به این ترتیب برای ساعاتی لوازم برقی مناطق مسکونی همچنین دستگاه‌های تولیدی شهرک‌های صنعتی و مراکز تولید و فرآوری محصولات کشاورزی خاموش می‌شوند. گاهی، خسارت‌های ناشی از این سیاست بر هزینه تولید برق در کشور می‌چربد. تا جایی که رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز طی نامه‌ای به وزیر نیرو، به نگرانی عمیق کشاورزان از قطع برق اشاره کرده و در ارتباط با  تبعات آن برای امنیت غذایی کشور  هشدار داده است.

بدون شک با توجه به پتانسیل‌های زیست بوم کشور، یکی از راهکارهای دستیابی به انرژی پاک ارزان قیمت، بهره‌مندی از انرژی خورشیدی است که با تبدیل دائم انرژی خورشید به برق قابل مصرف، می‌تواند کمک موثری برای تامین شبکه برق کشور باشد.

مزارع پرورش آبزیان میزبان نیروگاه‌های خورشیدی می‌شوند

بخش پرورش آبزیان، به‌عنوان یکی از حوزه‌های زیربخش کشاورزی، نه‌تنها مستعد خودکفایی در تولید برق با استفاده از پنل‌های خورشیدی است، بلکه می‌تواند با سرمایه‌گذاری مناسب و اصولی در این حوزه، کمک شایانی برای تامین شبکه برق کشور باشد.

مدیر عامل اتحادیه تولیدکنندگان ماهیان سردابی در این ارتباط یه خبرنگار ایانا گفت: امروز در بخش پرورش ماهیان سردابی، واحدی که به صورت جدی و گسترده از پنل‌های خورشیدی برای تولید برق استفاده کند نداریم، ولی تفاهم‌نامه‌ای را با انجمن نیروگاه‌داران خورشیدی ایران امضا کردیم که بر اساس آن، تولیدکنندگان با توجه به پتانسیل این مزارع و دسترسی به فضای آزاد، روی استخرهای خود را با پنل‌های خورشیدی پوشش دهند که هم برق مورد نیاز واحد پرورش تامین شود و هم  در صورت امکان مازاد برق تولیدی خود را به شبکه بفروشند.

وی با اشاره به نیاز به سرمایه سه الی چهار میلیارد تومانی برای کشت هزار متر پنل خورشیدی بیان کرد: از آنجا که پرورش‌دهندگان ماهیان سردابی توان مالی مورد نیاز برای تجهیز این تعداد پنل خورشیدی را ندارند، در صورت تخصیص تسهیلات کم‌بهره به این مراکز، با خرید برق تولیدی توسط وزارت نیرو، نه‌تنها امکان بازپرداخت اقساط آن نیز طی سه سال برای پرورش دهندگان وجود خواهد داشت، بلکه تامین بخشی از برق مورد نیاز شبکه کشور با استفاده از انرژی پاک عملیاتی خواهد شد.

دولت پای کار بیاید

محمدحسین چهرازی، مدیر انجمن نیروگاه‌داران خورشیدی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا ضمن تاکید بر اهمیت تولید انرژی پاک از منابع تجدید پذیر در شرایط تحریم و لزوم جلوگیری از تعطیلی مراکز تولید به دلیل قطع برق، بر پتانسیل مزارع پرورش ماهی برای تجهیز به پنل‌های خورشیدی تاکید کرد.

وی گفت: با سرمایه‌گذاری کمتر از چهار میلیارد تومان با نرخ فعلی ارز، می‌توان مساحت هزار متر مربع را زیر کشت پنل خورشیدی برد. مزرعه‌ای با این وسعت می‌تواند با تامین متوسط 100 کیلووات برق، چیزی بیش از نیاز یک مزرعه 50 تنی پرورش ماهی، و یا بیش از نیاز 10 خانوار شهری متوسط پرمصرف را به صورت دائمی و پایدار و بدون هزینه جاری تامین کند.

چهرازی ضمن اشاره به مکاتبات این انجمن با وزرای صمت در اهمیت تخصیص تسهیلات دولتی و وزارت جهاد کشاورزی در خصوص همکاری زیربخش‌های کشاورزی برای گسترش نیروگاه‌های خورشیدی در مزارع، بر لزوم حمایت‌های دولت برای جایگزینی بخش قابل توجهی از برق تولیدی با استفاده از سوخت فسیلی با انرژی پاک خورشیدی تاکید کرد.

گزارش: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید