Iranian Agriculture News Agency

تشکیل وزارت بازرگانی به زیان تولید است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم مرغ تشکیل وزارت بازرگانی را به زیان تولید کشور و عامل ترجیح واردات بر تولید دانست.

تشکیل وزارت بازرگانی به زیان تولید است

محمدرضا کاشانی در این خصوص به خبرنگار ایانا گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی و تکرار اتفاقات سال‌های 89 و ۹۰ که وزارت بازرگانی دست به واردات گسترده زد، تیر خلاص بر پیکره تولید فرود خواهد آمد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ  بیان کرد: تشکیل وزارت بازرگانی مورد مخالفت کل تشکل‌های تولید طیور کشور، چه گوشتی، چه تخم‌گذار و  چه جوجه یک‌روزه است. این تشکل‌ها سال گذشته نیز طی بیانیه‌ای مخالفت شدید خود با تشکیل وزارت بازرگانی را اعلام کرده بودند.

وی افزود: در دولت قبل نیز این اقدام با مخالفت جدی مجلس فعلی روبه‌رو شد. یکی از دلایل اصلی مخالفت با تشکیل این وزارتخانه نیز سابقه تشکیل وزارت بازرگانی است که در طول تاریخ جمهوری اسلامی، چندین بار تشکیل و دوباره جمع شد و عملکرد موفقی نداشت.

کاشانی عملکرد وزارتخانه‌های بازرگانی سابق را باعث بی‌نظمی در بازار و آسیب به تولید اعلام کرد و گفت:  دلیل مخالفت تشکل‌های تولیدی کشور نیز با تشکیل این وزارتخانه، اعتقاد بر این موضوع است که وزارت بازرگانی محلی برای صدور مجوز واردات و صادرات بدون نگاه به تولید داخل خواهد بود.

وی ادامه داد: با این سیاست، اگر ارز مطلوب باشد، واردات انجام می‌شود درصورتی‌که وضعیت ارز مناسب نباشد، تولید داخل موردتوجه قرار خواهد گرفت.  درنتیجه ورود کالای آماده با ارز  ارزان‌قیمت، سبب آسیب به تولید کشور می‌شود.

کاشانی واگذاری مدیریت تولید و واردات و صادرات کالاهای استراتژیک مانند مواد غذایی سفره مردم به وزارتخانه غیرتخصصی را در سطح جهان نامرسوم دانست و گفت: تصمیم‌گیری در ارتباط با کالاهای استراتژیک مبتنی بر لحظه هستند و نمی‌توان تصمیم‌سازی آن را درجایی و تولید را در جای دیگری انجام داد.

وی با اشاره به گذشت نزدیک به دو سال از اجرایی شدن قانون انتزاع گفت: در این مدت بخش تولید اتفاقاتی ازجمله مردمی‌سازی یارانه‌ها و جنگ اوکراین و روسیه را از سر گذراند. بااین‌وجود ایران از کشور واردکننده تخم‌مرغ به صادرکننده این کالا تبدیل‌شده است. 

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ افزود: به نظر می‌رسد پس از اجرای قانون انتزاع، فرصت کافی برای بررسی بازخورد اجرای این قانون در جامعه داده نشده است. باید بررسی می‌شد که مسئولیت‌های واگذار شده در قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی چگونه امتحان خود را پس داده و چه نتایجی داشته است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ دلیل موافقان تشکیل وزارت بازرگانی را تنظیم بازار عنوان کرد و ادامه داد: این در حالی است که نیاز تنظیم بازار، نه تشکیل وزارتخانه جدید، بلکه حل مشکلات و موانع تولید در وزارتخانه تخصصی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید