Iranian Agriculture News Agency

ایران؛ کشور پیشرو در تحقیقات شتر

ایران «رتبه ششم» در تولید علم و دانشمند ایرانی رتبه هجدهم در زمینه تحقیقات شتر را در سطح جهان کسب کردند.

ایران؛ کشور پیشرو در تحقیقات شتر

به گزارش خبرنگار ایانا، بر اساس ارزیابی بیبلیومتریک منتشر شده در نشریه معتبرFrontiers in Veterinary Sciences  ژوئن 2023، دارای ضریب تاثیر 3.471 که بر روی 7617 مقاله پژوهشی در زمینه تحقیقات شتر در وبگاه جهانی علم(web of science)  در طول 145 سال اخیر (2022-1877) انجام شده است، ایران به‌عنوان ششمین کشور در زمینه تولید علم در این حوزه شناخته شد.

دانشگاه تهران جزء 10 موسسه سرمایه‌گذار و امیر نیاسری نسلجی (استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران) جزء بیست دانشمند برتر جهان در زمینه تحقیقات شتر معرفی شدند.

امیر نیاسری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سابقه تحقیقات روی شتر در دنیا قدمت ۱۴۵ ساله دارد.

وی توضیح داد: تحقیقات شتر در دنیا دارای ابعاد گسترده‌ای، شامل رویکردهای پرورشی، دامپزشکی و بیماری‌های شتر، کنترل و پیشگیری از آنها، فرآورده‌های منتج از شتر شامل گوشت و فرآورده‌های گوشتی، و شیر و فرآورده‌های لبنی است.

این دانشمند محقق ادامه داد: رویکرد جدید علوم در این رابطه با این دام، تحقیقات در زمینه آنتی‌بادی‌های شتر است که ویژگی‌های خاصی دارد و در درمان بیماری‌ها و تهیه کیت‌های تشخیصی برای بیماری‌ها کاربرد دارد.

وی افزود: این رویکردها در بسیاری از کشورهای غربی مانند آمریکا و کشورهای اروپایی با وجود اینکه خود به‌صورت طبیعی فاقد شتر هستند، بسیار شایان توجه شده است و این کشورها بیشتر روی آنتی‌بادی‌های منتج از شتر به صورت جدی کار می‌کنند.

نیاسری بیان کرد: بحث دیگر مرتبط با خواص درمانی است که در شیر شتر وجود دارد. این شیر دارای ترکیباتی شبیه به انسولین است که برای کمک به بیماران دیابتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین این روزها، شیر شتر به دلیل داشتن ترکیبات مفید برای بیماران مبتلا به اوتیسم بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: املاح معدنی در شیر شتر و اسیدهای چرب غیر اشباع آن برای ورزشکاران و بانوان باردار توصیه می‌شود. همچنین این شیر و ترکیبات آن به شیر انسان بسیار نزدیک است که آن را به‌عنوان جایگزینی برای شیر مادر نامزد کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید