Iranian Agriculture News Agency

خواب سرمایه در کارخانه‌های خوراک دام

مدیرعامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان با اشاره به فعال بودن فقط 20 درصد از ظرفیت این کارخانه‌ها از خواب سرمایه در این واحدهای تولیدی خبر داد.

خواب سرمایه در کارخانه‌های خوراک دام

مجید جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در این ارتباط گفت: مصرف‌کنندگان دامدار و مرغدار، برای جلوگیری از انتقال سهمیه نهاده‌های خام دامی خود به کارخانجات، از خرید خوراک دام آماده از طریق سامانه بازارگاه خودداری می‌کنند.

وی توضیح داد: در حال حاضر سهمیه نهاده‌های مورد نیاز یک دوره پرورش، به‌طور کامل به دامداران و مرغداران تحویل می‌شود و تنها در صورتی در اختیار کارخانجات قرار می‌گیرد که خوراک آماده نیز در سامانه بازارگاه فروخته شود. در این صورت سهمیه تهیه خوراک مرغدار و دامدار به کارخانه منتقل خواهد شد که برای مرغدار و دامدار جذابیت ندارد.

جعفری ادامه داد: این باعث شده کارخانجات از ماه‌های آخر سال گذشته و سال جدید، نتوانند خوراک تولیدی خود را بفروشند. چرا که مصرف کننده زیر بار کسر سهمیه نهاده خام خود نمی‌رود. 

وی اضافه کرد: در شرایطی که قیمت سویا نهایتاً ۱۹هزار تومان است، این نهاده در مقاطعی در بازار آزاد با قیمت ۳۰ هزار تومان نیز معامله می‌شود. از این رو این برای مصرف‌کننده سخت است که سهم نهاده قیمت بازارگاهی خود را به کارخانه تحویل دهد. خواست مصرف‌کنندگان این است که سهم نهاده‌های خام خود را داشته باشند و خوراک آماده را نیز با قیمت مصوب از کارخانجات دریافت کنند. 

جعفری تاکید کرد: وقتی انگیزه خرید خوراک کاهش پیدا کند، خام فروشی نهاده‌ها افزایش پیدا کرده و ضایعات نهاده به دلیل عدم فرآوری بالا می‌رود.  این روند با توجه به تخصیص ارز نیمایی به واردات کالاهای اساسی، به ضرر کشور است. 

وی گفت: در حال حاضر، کارخانه‌های ما در وضعیت خوبی نیستند و مشکل تولید، فروش  محصول و  تامین نهاده دارند و به مرور گرفتار تعدیل نیرو شده‌اند. سرمایه‌های عظیمی به عنوان سرمایه‌گذاری‌های ثابت در این کارخانجات خوابیده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید