Iranian Agriculture News Agency

تامین کنجاله سویا از هفته آینده

مدیر عامل تحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی گفت: با توجه به اینکه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده هفته گذشته اعلام شد و بخشی از ارز، اواخر این هفته یا هفته آینده تامین می‌شود، مشکلات تامین نهاده تا حدودی حل خواهد شد.

تامین کنجاله سویا از هفته آینده

محمدمهدی نهاوندی در خصوص مشکلات در تامین نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور به خبرنگار ایانا بیان کرد: عدم تامین به موقع ارز و تعلل در تصمیم‌گیری بابت کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده دانه، دلیل کاهش عرضه نهاده کنجاله سویا در بازار بود. با وجود اینکه بیش از ۶ ماه از مطالبات ارزی واردکنندگان می‌گذرد، نهاده‌های ذرت و جو به اندازه نیاز کشور در سامانه بازارگاه موجود است.

وی گفت: در ارتباط با کنجاله سویا، به بخشی تخصیص ارز نشده و در مورد بخشی که تخصیص ارز شده و وجه ریالی آن نیز از وارد کننده دریافت شده است، ارز به حساب فروشنده خارج از کشور منتقل نشده است. این اقدامات باعث ایجاد اختلال در بارگیری و ترخیص این کالا در کشور شده است.

نهاوندی ادامه داد: در دو ماهه اول سال، عمده مساله‌ای که باعث کمبود عرضه این نهاده‌ها شده بود، تاخیر در ابلاغ ضوابط کاهش مالیات بر ارزش افزوده دانه از 9 به یک درصد بود که بیشتر از دو ماه از ابتدای سال، برای تصمیم‌گیری و ابلاغ آن زمان صرف شد. این اقدام خلاء و کمبودی در سیستم عرضه و بارگیری کالا ایجاد کرد که در حال حاضر آثار آن ظهور و نمود بیشتری پیدا کرده است.

وی ادامه داد: همچنین به دلیل قیمت‌گذاری غیر کارشناسی که سال گذشته برای نهاده سویا انجام شد، واردات آن توسط واردکنندگان بخش خصوصی متوقف شد و بعد از شروع مجدد واردات نیز مشکلات همچنان ادامه دارد.

نهاوندی اضافه کرد: در حدود یک هفته تا ۱۰ روز پیش، کمبود‌هایی در زمینه کنجاله سویا در سامانه بازارگاه وجود داشت که این مشکل امروز تا حدودی برطرف شده است. اما هر چه پیش می رویم شرایط سخت‌تر و دوره پرداخت ارز طولانی‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد که چالش اصلی بازار نهاده‌های دام و به تبع آن محصولات پروتئینی، نابسامانی و ابهام در جریان تامین ارز کالاهای اساسی مورد نیاز کشور است.

وی بیان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه کاهش نرخ مالیات بر ارزش افزوده هفته گذشته اعلام شد و تامین بخشی از ارز، از اواخر این هفته یا هفته آینده این مشکلات تا حدودی حل شود ولی این نیز موقتی است. اگر به‌طور اساسی موانع و چالش‌های تامین ارز کالاهای اساسی تصحیح و برطرف نشود، دوباره در مقاطع بعدی با فاصله زمانی کمتر با چالش کمبود کالای اساسی و نهاده‌های دامی برای محصولات پروتئینی روبه‌رو خواهیم بود.

مدیر عامل تحادیه واردکنندگان نهاده‌های دامی بیان کرد: پیشنهاد ما این است که شورای عالی امنیت ملی، فرماندهی واحدی را تعریف کند تا بر هماهنگی و همکاری تمام دستگاه‌های مرتبط با تامین کالاهای اساسی، نظارت و مدیریت داشته باشد. به این ترتیب گهگاه، تصمیم‌گیری‌های بخشی، سازمانی یا دستگاهی باعث بروز مشکلات نخواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید