Iranian Agriculture News Agency

مدیر کل دفتر و صیادی سازمان شیلات ایران اعلام کرد:

پیشی گرفتن فعالیت‌های صیادی از تولید به شیوه آبزی‌پروری

مدیر کل دفتر و صیادی سازمان شیلات ایران گفت: در شرایط حاضر، سهم فعالیت‌های صیادی ما در کشور بیش از میزان تولید به شیوه آبزی‌پروری است. امیدواریم با تغییر سیاست‌های سازمان شیلات ایران، این رویه تغییر کند و شاهد نتایج مثبتی برای استفاده از پتانسیل های آبزی پروری در کشور و افزایش تولید در این بخش باشیم.

پیشی گرفتن فعالیت‌های صیادی از تولید به شیوه آبزی‌پروری

رضا عباسپور نادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات موجود از تولید آبزیان کشور، میزان صید حدود 702 هزار تن از دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان و همچنین بخشی از صیدگاه‌های فراساحل است. صید چیزی حدود ۵۲ درصد از حجم تولید را به خود اختصاص داده و سهم بخش آبزی‌پروری تنها 48 درصد از تولید کشور را شامل می‌شود.

وی توضیح داد: منابع آبزی به دلیل شرایط اکولوژیکی، اکوسیستم و ملاحظات محیط زیستی که با آن مواجه هستیم با محدودیت‌هایی روبه‌رو است. بنابراین توسعه بهره‌برداری از دریا‌ها در دنیا هم رو به کاهش است.

نادری افزود: اساساً رویکرد و سیاست‌های کلان بر مدیریت ماهیگیری در دنیا متمرکز است. کشورها از فعالیت‌های صید و صیادی و بهره‌برداری از منابع محدود دریاها به سمت توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری در حال هدایت شدن هستند. ایران هم طبیعتاً با توجه به شرایط و ملاحظاتی که از حیث تخصصی و شرایط اجتماعی و اقتصادی درگیر آن است، ناگزیر به پیروی از همین رویه است.

وی ادامه داد: توسعه فعالیت‌های آبزی‌پروری با توجه به پتانسیل‌ها، امکانات و شرایط مناسبی که در کشور داریم، باید در صدر برنامه‌های شیلات مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل دفتر و صیادی سازمان شیلات ایران ادامه داد: نگاه ما عدم بهره‌برداری از منابع آبزی نیست. سیاست ما بهره‌برداری پایدار، به معنی برداشت درازمدت و مستمر و اقتصادی از منابع آبزی دریایی با حفظ ملاحظات ذخیره و اکولوژیک آبزیان است.

وی افزود: مدیریت ماهیگیری مسئولانه همان رویکردی است که توسط سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مانند سازمان خواروبار جهانی (فائو) دنبال می‌شود.

نادری گفت: فرصت بهره‌برداری از منابع دریایی در صیدگاه آب‌های دور و اقیانوس هند، یا همان صیدگاه فراساحل، موقعیت ممتاز و خوبی است. بخش زیادی از ناوگان کشور، شامل ۸۰۰ فروند از شناورهای لنچ ما قابلیت تجهیز به امکانات و توانمندی‌های مناسب برای عزیمت به صیدگاه‌های دوردست را دارند که امکان بهره‌برداری از ذخایر سطح زیان درشت شامل تن ماهیان و شبه تن ماهیان را فراهم می‌کنند.

وی افزود:در همین خصوص می‌توان گفت موقعیت ما در کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند(IOTC)، موقعیت بسیار ممتازی است. ما از حیث میزان بهره‌برداری، جایگاه اول را در بهره‌برداری از ذخایر تن ماهیان در غرب اقیانوس هند در بین کشورهای عضو داریم و از نگاهِ رعایت الزامات و مقررات بین المللی در بخش بهره‌برداری از ذخایر آب‌های دور هم در موقعیت بالایی هستیم و امتیاز ایران از متوسط کشورهای عضو بالاتر است که این موفقیت چشمگیری است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید