Iranian Agriculture News Agency

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ اعلام کرد:

هدف‌گذاری برای تولید 30 درصد تولید تخم مرغ در قالب زنجیره‌

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ با اشاره به مزایای تولید و توزیع تخم مرغ در قالب زنجیره از هدف‌گذاری برای تولید 30 درصد از تخم مرغ کشور در قالب زنجیره خبرداد.

هدف‌گذاری برای تولید 30 درصد تولید تخم مرغ در قالب زنجیره‌

حمید کاشانی سیستم توزیع سنتی تخم‌مرغ را  مانعی برای بهره‌مندی مصرف‌کنندگان از کاهش قیمت این محصول اعلام کرد و به خبرنگار ایانا گفت: توزیع تخم‌مرغ در ایران هنوز به روش سنتی انجام می‌شود و این سبب شده در شرایطی کنونی که قیمت تخم‌مرغ در واحد تولیدی با کاهش روبرو است و قانون اجازه عرضه آن با قیمت مصوب را مراکز عرضه داده است؛ در عمل مصرف‌کننده از این کاهش قیمت بهره‌مند نشود.

وی توضیح داد: در حال حاضر تنها در مراکز فروش عمده تخم مرغ و یا میادین میوه و تره بار و همچنین فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تخم‌مرغ با قیمت پایین‌تر از نرخ مصوب عرضه می‌شود و توزیع خرد و مویرگی تخم مرغ از این قاعده تبعیت نمی‌کند.

کاشانی ادامه داد: راهکار تجربه شده این مشکل در دنیا، تقویت زنجیره‌های تامین و تولید هر محصول است. امروز زنجیره‌های تولید تخم‌مرغ چیزی درحدود ۱۵ درصد از سهم تولید را به خود اختصاص داده‌اند. این روند باید تقویت شده و تمام مراحل پیش‌تولید، تولید و توزیع از طریق زنجیره انجام شود تا در شرایطی مانند شرایط فعلی، مصرف‌کننده نیز بتوانند از کاهش قیمت‌ها متنفع شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان تخم‌مرغ افزود: در سیستم توزیعی که امروز در اختیار داریم، به دلیل وجود واسطه‌های غیر ضرور، توزیع سنتی و عدم شفافیت سیستم توزیع در خرده فروشی‌های سطح شهرها، قیمت فروش تخم‌مرغ از نرخ مصوب پایین‌تر نمی‌آید.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایانا که آیا بر اساس تفاهم‌نامه با وزارت جهاد کشاورزی این اتحادیه مسئولیت توزیع تخم مرغ را بر عهده ندارد، گفت: این اتحادیه، به میزان نیاز کشور، تخم مرغ را با نرخ مصوب تولید و در سطح کلان، بین فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره بار که امکان نظارت بر قیمت آنها وجود دارد، تامین و توزیع می‌کند. ولی  قیمت خرده فروشی‌ها که بیش از ۴۰۰ هزار واحد صنفی عرضه مواد غذایی را شامل می‌شود غیر قابل کنترل است.

کاشانی بیان کرد: هدف‌گذاری ما این است که تا پایان امسال حداقل ۳۰ درصد از تخم‌مرغ کشور در قالب زنجیره تولید شود. این هدف دست یافتنی  است و در صورتی که این اتفاق محقق شود بسیاری از این مسائل قابل حل خواهد بود. مفهوم زنجیره این است که بتواند کالای تولیدی خود را به دست مصرف کننده رسانده و زیرساخت لازم برای توزیع مویرگی محصول خود را فراهم کرده باشد.

وی گفت: در حال حاضر قیمت فروش تخم‌مرغ در واحد تولیدی به ازای هر کیلو حدود ۴۰ هزار تومان و 7 هزار و 300 تومان زیر قیمت مصوب است.

کاشانی دلیل این افت قیمت را ورود به فصل گرم، افزایش تولید 10 درصدی نسبت به سال قبل با هدف صادرات و ایجاد وقفه در صادرات تخم مرغ دانست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید