Iranian Agriculture News Agency

معاون فنی و صنایع شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان:

بحران آب برای کشت و صنعت مغان جدی است

معاون فنی و صنایع شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان مشکل آب در منطقه دشت مغان را جدی توصیف کرد و خواستار تلاش سیستم دیپلماسی کشور با هدف گرفتن حق‌آ به بیشتر برای منطقه شد.

بحران آب برای کشت و صنعت مغان جدی است

کیومرث خان محمدیان با اعلام این مطلب به خبرنگار ایانا گفت: مشکل کم آبی تمام کشور را دچار چالش کرده است ولی در منطقه دشت مغان نمود بیشتری دارد.  

وی افزود: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان، برای صرفه‌جویی در مصرف آب، به‌دنبال پیاده‌سازی طرح‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری زیر سطحی است که با وجود رواج آن در دنیا، در ایران چندان به آن پرداخته نشده است. اجرای موفق این طرح می‌تواند الگویی برای سایر نقاط کشور باشد.

وی افزود: این شرکت برنامه دارد از منابع داخلی خود حدود 100 هکتار از مزارع را به آبیاری زیر سطحی مجهز کند، ولی تجهیز 20 هزار هکتار زمین زراعی این کشت و صنعت، تنها با استفاده از منابع داخلی و بدون استفاده از تسهیلات بانکی و کمک‌های دولتی مقدور نیست.

خان محمدیان ادامه داد: نزدیک به ۱۰ سال است که کشت و صنعت مغان ذیل اصل ۴۴ قرار گرفته است و بنا بر واگذاری آن است. در چنین شرایطی عملاً شرکت در گرفتن تسهیلات و جذب سرمایه‌گذار با مشکلات جدی مواجه شده است. عملا هیچ سرمایه‌گذاری به دنبال شراکت با مجموعه‌ای نیست که به زودی احتمال واگذاری آن وجود دارد. از سوی دیگر اجازه سرمایه‌گذاری کلان و بلند مدت را هم نداریم.

 وی افزود: این موارد عملا شرکت را در شرایط انقباضی قرار داده است. حداقل خواسته ما این است که بتوانیم از تسهیلات بانکی استفاده کنیم و یا اینکه  اجازه داشته باشیم از محل  منابع داخلی خود شرکت، سرمایه‌گذاری کلان و دراز مدت انجام دهیم. فعالیت‌های شراکتی در قالب هلدینگ، روشی از کسب و کار است که در همه دنیا پذیرفته شده و جایگاه دارد. ولی به دلایلی که ذکر شد، این امکان از ما سلب شده است.

خان محمدیان ادامه داد: از سوی دیگر، در آزادترین اقتصادهای دنیا هم دولت‌ها سعی می‌کنند مجموعه‌هایی را برای وظایف حاکمیتی خود حفظ کنند. به‌عنوان مثال در حال حاضر شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در حوزه تولید بذر، سرآمد کشور است. این حوزه استراتژیک است و نمی‌توان به راحتی آن را به بخش خصوصی واگذار کرد، یا مسئولیت آن را از بخش خصوصی خواست. در حوزه تامین امنیت غذایی و پدافند غیر عامل، شرکت‌هایی مانند کشت و صنعت مغان می‌توانند نقش اساسی ایفا کنند.

وی توضیح داد: وقتی از امنیت غذایی به‌خصوص در کشوری مانند ایران که با تحریم‌های متعددی دست و پنجه نرم می‌کند،  صحبت می‌کنیم، به این معناست که تولید محصولات استراتژیک باید در مجموعه‌هایی مانند کشت و صنعت مغان توسط دولت مدیریت شود. به‌عنوان مثال برای بخش خصوصی تولید مواد غذایی تا زمانی توجیه دارد که بازدهی اقتصادی داشته باشد، ولی مجموعه‌های حاکمیتی مانند کشت و صنعت مغان، در زمان لازم نیاز کشور را حتی در صورت زیان برای شرکت، تامین می‌کنند.

 معاون فنی و صنایع شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان  همچنین به پروژه‌های کشاورزی کشور که به‌صورت آزمایشی در این مجموعه عملیاتی شده‌اند، اشاره کرد و گفت: به‌عنوان مثال، کشت پاییزه چغندر موضوعی بود که بخش خصوصی ریسک انجام آن را قبول نمی‌کرد. این طرح اولین بار در کشت و صنعت مغان اجرا شد و به موفقیت دست پیدا کرد و به‌عنوان الگوی مناسبی برای کشت، به سایر مجموعه‌های کشور در بخش خصوصی نیز توصیه شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید