Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان شیلات کشور خبرداد:

صادرات 310 میلیون تن محصول شیلاتی به 60 کشور جهان

رئیس سازمان شیلات کشور گفت: به دنبال متنوع سازی صادرات محصولات شیلاتی هستیم، به‌طوری که در سال گذشته حدود 310 میلیون تن محصول شیلاتی روانه حدود 60 کشور جهان شده است.

صادرات 310 میلیون تن محصول شیلاتی به 60 کشور جهان

سیدحسین حسینی، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات کشور در گفت‌وگو با ایانا درباره صادرات محصولات شیلاتی به چین و روسیه بیان کرد: در سال‌های گذشته میگوی صیادان و آبزی پروران کشورمان با واسطه به چین صادر می‌شد. با این حال با توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم قراردادی با چینی‌ها برای صادرات این گونه بسته شد و آنها اعلام کردند تا یک میلیون تن نیز می‌توانند میگو از کشورمان وارد کنند.

وی افزود: در اواخر سال گذشته اکوادور و هند تولید میگوی خود و صادرات آن به چین را افزایش دادند، به همین دلیل قیمت میگو در بازار این کشور کاهش یافت.

حسینی اضافه کرد: از این رو صادرکنندگان کشورمان میگو را بیشتر به روسیه صادر کردند و از این طریق سود سرشاری را به دست آوردند؛ به طوری که حجم عظیمی از میگوی تولید شده از کشورمان به بازارهای جهانی صادر شد و دیگر میگویی برای صادرات نداریم.

برنامه‌ریزی برای استفاده از ظرفیت‌های زیستی

رئیس سازمان شیلات کشور بیان کرد: در حال حاضر برنامه‌ریزی برای تولید و صادرات انواع آبزیان براساس ظرفیت‌های زیستی کشور انجام می‌شود.

وی افزود: در سراسر دنیا 214 میلیون تن آبزی تولید می‌شود که 90 میلیون تن آن سهم صید و صیادی و مابقی آن مربوط به آبزی‌پروری است. از این میزان 36 میلیون تن مربوط به گیاهان و جلبک‌های آبزی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه سهم صید و صیادی در تولیدات شیلاتی 40 درصد است، بیان کرد: همه کشورهای جهان به سمت توسعه آبزی پروری رفته و دیگر به صید و صیادی اهمیت زیادی نمی‌دهند، به‌طوری که چینی‌ها 85 درصد فعالیت خود را به سمت آبزی پروری سوق داده‌اند.

حسینی ادامه داد: در سال گذشته یک میلیون و 265 هزار تن محصول شیلاتی تولید شد که از این میزان 702 هزار تن مربوط به فعالیت‌های صیادی و 553 هزار تن مربوط به آبزی‌پروری است، ولی امسال تا اردیبهشت ماه به تولید یک میلیون و 400 هزار تن محصول شیلاتی رسیده‌ایم.

وی بیان کرد: قرار است در حوزه صید نیز ذخایر شیلاتی را بیشتر کرده و آنها را بازسازی کنیم و در جنوب کشورمان نیز از ظرفیت دو میلیون و 600 هزار تنی برداشت نشده فانوس ماهیان در آب‌های عمیق اقیانوسی در دریای عمان بهره ببریم.

این مقام مسئول گفت: اگر محتاطانه عمل کنیم و 100 هزار تن از این فانوس ماهیان برداشت کنیم، 25 هزار تن پودر ماهی و اگر 200 هزار تن برداشت کنیم، 50 هزار تن پودر ماهی بدست خواهیم آورد.

وی اضافه کرد: برای رسیدن به رشد یک و نیم برابری در حوزه تولیدات شیلاتی، باید در زمینه نهاده‌های تولید نیز خودکفا باشیم. یکی از اصلی‌ترین نهاده‌ها پودر ماهی است که که از فانوس ماهیان به دست می‌آید.

تولید نزدیک به سه میلیون تن محصولات شیلاتی در برنامه هفتم توسعه

رئیس سازمان شیلات با بیان این که باید به تولید دو میلیون و 600 هزار تنی محصولات شیلاتی در برنامه هفتم دست یابیم، افزود: یکی دیگر از ظرفیت‌های ناشناخته اسکوئید پشت ارغوانی است که باید در این حوزه فعال شویم.

وی ادامه داد: در بحث آب‌های فراسرزمینی به لحاظ صیادی در غرب اقیانوس هند رتبه اول و در کل محدوده اقیانوس هند رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌ایم.

این مقام مسئول تاکید کرد: در حوزه صید علاوه بر پایداری وضعیت موجود در آب‌های کم عمق، آب‌های شمالی، آب‌های جنوبی و فراسرزمینی امکان توسعه وجود دارد.

حسینی گفت: با توجه به تاخیری که در برنامه هفتم توسعه داشتیم تا افق برنامه هفتم توسعه به تولید دو میلیون و 600 هزار تن محصولات شیلاتی خواهیم رسید که این مهم با کمک دیگر نهادها دور از دسترس نیست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید