Iranian Agriculture News Agency

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

افزایش ۱۴۰ درصدی میانگین تولید عسل با اصلاح نژاد

مشاور معاون وزیر و مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در وزارت جهاد کشاورزی گفت: میانگین تولید کمی عسل در ایستگاه‌های اصلاح نژادی و مراکز تحقیقاتی از پنج کیلوگرم به بیش از 12 کیلوگرم افزایش داشته است.

افزایش ۱۴۰ درصدی میانگین تولید عسل با اصلاح نژاد

تورج صارمی ضمن تبریک روزجهانی زنبور، با اعلام این مطلب به خبرنگار ایانا بیان کرد: علاوه بر افزایش میانگین تولید، رفتار تهاجمی، بچه دهی و غارت‌گری که به‌عنوان خصوصیات منفی در عملکرد تولید محسوب می‌شود، نیز در روند اصلاح نژاد زنبورعسل در ایستگاه‌های اصلاح نژاد و مراکز تحقیقاتی که دارای حداقل چهار تا 18 نسل اصلاح نژاد شده هستند، بهبود یافته است.

وی توضیح داد: اصلاح نژاد زنبورعسل با هدف افزایش کمی و کیفی محصولات انجام می شود. این افزایش  با بهره‌مندی از روش‌های بهبود ژنتیکی و انتخاب ژن‌های مطلوب برای زنبورعسل قابل دستیابی است. بنابراین می‌توان به این نکته اشاره کرد که بهبود  ژنتیکی ژنوم زنبورعسل، سبب افزایش کمی و کیفی محصولات خواهد شد.

صارمی افزود: از سال 1385 تاکنون در راستای  حفظ و حراست از منابع ژنتیکی کشور،  اصلاح نژاد زنبورعسل بومی با هدف افزایش بهره‌وری و مقاومت به بیماری و کاهش رفتار بچه‌دهی و غارت‌گری در هفت ایستگاه کشور در استان‌های خراسان رضوی، اردبیل، اصفهان، گلستان، فارس، جنوب استان کرمان، گیلان و مراکز تحقیقاتی،  با پیش‌بینی  تخصیص اعتبارات ملی و استانی در حال انجام است.

وی ادامه داد: با حمایت‌های به‌عمل آمده در تعدادی از ایستگاه‌ها، ملکه‌های اصلاح نژاد شده به تعداد محدود به زنبورداران و مراکز پرورش ملکه به صورت ترویجی توزیع می‌شود که نتایج اجرای این پروژه  حاکی از عملکرد مطلوب نژاد اصلاح شده زنبورایرانی است.

مجری طرح توسعه زنبورداری کشور در وزارت جهاد کشاورزی در معرفی گونه رایج زنبور پرورشی در ایران گفت: زنبورعسل معمولی یا اروپایی، گونه موجود در ایران است. از آنجا که یکی از اهداف سند توسعه راهبردی توسعه زنبورداری، خروج از تولید تک محصولی و افزایش محصولات با ارزش افزوده بالا است، با برنامه‌ریزی انجام شده و ابلاغ دستور العمل زنجیره ارزش محصولات زنبور عسل، با هدف تولید قرار دادی و توسعه صادرات توسط وزیر وقت جهاد کشاورزی، به تمام سازمان‌های جهادکشاورزی استان‌ها، در حال حاضر، هر چهار نژادهای مختلف این گونه، با اهداف تولیدی متفاوت از جمله تولیدعسل، ژل رویال، بره موم در کشور توسط زنبورداران پرورش و نگهداری می‌شود .

وی اضافه کرد: در این میان نژاد زنبورعسل ایرانی(مدا) نژاد بومی و غالب است و به لحاظ حفظ منابع ژنتیکی و سازگاری با  شرایط اقلیمی کشور  اهمیت و نقش به‌سزایی در  تولید و گرده‌افشانی محصولات زراعی و باغی دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید