Iranian Agriculture News Agency

تکثیر ماهیان زینتی، کم هزینه و درآمد زا

رئیس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: این پتانسیل در بخش پرورش ماهیان زینتی وجود دارد که در یک فضای تولیدی کوچک، با سرمایه محدود، مصرف آب و انرژی پایین و امکان بازگشت سریع سرمایه، دو تا سه نفر شغل درآمدزا داشته باشند.

تکثیر ماهیان زینتی، کم هزینه و درآمد زا

محمدحسن الهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اعلام این که خانواده‌ها می‌­توانند در فضای 40  متری برای خود ایجاد شغل کنند، افزود: یکی از اولویت‌­های ما در تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، بحث اشتغال­‌زایی است. این پتانسیل در بخش پرورش ماهیان زینتی وجود دارد که در یک فضای تولیدی کوچک، با سرمایه محدود، مصرف آب و انرژی پایین و امکان بازگشت سریع سرمایه، دو تا سه نفر شغل درآمدزا داشته باشند.

رئیس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران توضیح داد: بر اساس برآورد سال گذشته، ایجاد یک آکواریوم تولید ماهیان زینتی کوچک، به چیزی حدود 80 تا 100 میلیون تومان سرمایه احتیاج داشته و درآمدی معادل پنج تا هشت میلیون در ماه ایجاد می‌کند. بدون شک رقم این درآمد در سال جاری افزایش خواهد یافت.

این مقام مسئول گفت: بر اساس آخرین آمار چیزی در حدود ۲۵ میلیون قطعه تولید ماهی زینتی در قالب مشاغل خرد و خانگی تولید می‌شود.

وی در ارتباط با میزان صادرات ماهیان زینتی بیان کرد: در سال۹۷، دو میلیون و 509  هزار و ۸۰۰ دلار صادرات ماهیان زینتی بوده است که این رقم در سال ۹۸، به دو میلیون و 677  هزار دلار افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که واردات ما  تنها ۷۷۲ هزار دلار بوده است. خوشبختانه با توجه به روند رو به رشدی که این حرفه دارد و همچنین افزایش کیفیت و حجم تولید ماهیان زینتی، صادرات ما در حال افزایش است.

الهی یکی از مزیت های رقابتی ماهی‌های زینتی تولید ایران را هزینه تمام شده پایین آن دانست و افزود: در کشور ما، هزینه‌های تولید مانند هزینه کارگری و  هزینه‌­های آب و انرژی در مقایسه با بسیاری از کشورهای هدف صادراتی،  پایین­‌تر است.

وی با بیان این که ما به دنبال گسترش بازار صادراتی ماهیان زینتی خود در اروپا هستیم، افزود: در حال حاضر بیشترین حجم صادرات ماهی زینتی را به کشورهای همسایه، مانند عراق و ترکیه و حتی گاهی کشورهای عربی داریم واین کشور ها مجددا تولیدات ما را صادر می کنند.

الهی ادامه داد: خوشبختانه صادرکنندگان اخیرا مراکزی را در کشور ترکیه تاسیس کردند و با گواهی بهداشتی ترکیه، ماهی زینتی از آن مبدا صادرات مجدد می­‌شود.

رئیس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران  در توضیح میزان آب­‌بری این صنعت گفت: مصرف آب به‌ویژه در مقایسه با  تولید سایر آبزیان و فرآورده های شیلاتی در تکثیر ماهیان زینتی بسیار پایین و حتی کمتر از مصرف خانوار است. به دلیل وجود سیستم فیلتراسیون، با ۸ متر مکعب آب در ماه می­‌توان برای تاسیس یک واحد مدار بسته مجوز گرفت.

وی ادامه داد: در حال حاضر در بسیاری از روستاها در تمام استان­‌های کشور، در قالب مشاغل خانگی تولید ماهیان زینتی امکان‌پذیر است و حتی زنان سرپرست خانوار در کنار منزل می­‌توانند به این شغل مشغول باشند.

وی توضیح داد: مجوز تولید ماهیان زینتی در قالب مشاغل خانگی توسط  وزارت کار صادر می‌شود و متولی پیگیری  دستورالعمل‌ها، ضوابط و مقررات، مباحث مرتبط با آموزش، پیگیری قوانین و مقرراتی که در تعامل با سایر سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها از جمله وزارت نیرو و  دامپزشکی با سازمان شیلات ایران است. جمع‌آوری آمار نیز به عهده سازمان شیلات ایران است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید