Iranian Agriculture News Agency

تخصیص اعتبار 500 میلیاردی به حفاظت از ذخایر آبزیان آب‌های جنوب کشور

مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران گفت: برای حفاظت از ذخایر آبزیان آب‌های جنوب کشور 500 میلیارد تومان اعتبار تخصیص داده شده است.

تخصیص اعتبار 500 میلیاردی  به حفاظت از ذخایر آبزیان آب‌های جنوب کشور

ناصر کرمی راد مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران با اعلام این مطلب به خبرنگار ایانا بیان کرد: وضعیت اعتبارات بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان با نگاه و توجه ویژه دولت، بهبود بسیار چشمگیری داشته است.

وی گفت: توجه رئیس جمهور به ایجاد، توسعه، احیاء و تجهیز مراکز بازسازی ذخایر آبزیان بی‌نظیر بوده است و با صراحت روی این موضوع، هم در سند تحولی دولت و هم در ابلاغ اولویت­‌های وزارت جهاد کشاورزی تاکید شده است. بر این اساس در سفر دور اول رئیس جمهور به استان هرمزگان، ایجاد سه مرکز بازسازی ذخایر آبزیان مصوب شد. از طرفی در طرح توسعه سواحل مکران نیز ایجاد دو مرکز بازسازی ذخایر به صورت ویژه مد نظر قرار گرفت.

مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران اعلام کرد: احداث سه مرکز بازسازی ذخایر آبزیان با اعتبار هرکدام ۱۰۰ میلیارد تومان، در استان هرمزگان از محل اعتبارات سفر مصوب شد. کلنگ‌زنی مرکز بازسازی ذخایر قشم انجام شده و با توجه به اهمیت موضوع در بحث توسعه سواحل مکران دو مرکز بازسازی ذخایر آبزیان با اعتبار هر کدام 100 میلیارد تومان تصویب و تخصیص اعتبار شد. همچنین با انتخاب مشاور، کلنگ‌زنی مرکز لافیک در منطقه جاسک در اوایل اردیبهشت انجام شد.

وی ابراز امیدواری کرد: روند ساخت و تکمیل این مراکز طی یک تا دو سال آینده به اتمام رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

کرمی راد ادامه داد: در صورت بهره‌­برداری از این مراکز، می­‌‍توانیم همان نقش پررنگی که در حفظ ذخایر آب‌های دریای خزر داریم، در آب‌های جنوبی کشور نیز ایفا کنیم.

وی توضیح داد: در کنار این اقدامات ارزشمند در جنوب کشور در سال 1400 رئیس جمهور در اولین سفر خود به استان گیلان، مبلغ ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل و تجهیز یکی از ارزشمند­ترین مراکز بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری در حاشیه سفیدرود در منطقه کیاشهر اختصاص داد. اولین اعتبار  برای ایجاد این مرکز در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۴/۵ میلیار تومان پرداخت شد که در حال تجهیز و بازسازی است.

مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سازمان شیلات ایران افزود: سال ۱۴۰۱ با پیگیری­‌های معاون  وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران و سایر مسئولان، سال بسیار پرباری از منظر تخصیص اعتبار برای توسعه، احیا، بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان بوده است.

وی افزود: به‌طوری که برای احداث مرکز لافیک در جاسک مبلغ ۳۵ میلیارد تومان، برای تکثیر و رهاسازی ماهی و میگو اختصاصا برای استان هرمزگان ۳۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات توازن منطقه‌ای، برای ایجاد مرکز بازسازی ذخایر قشم 4/5 میلیارد تومان و برای تجهیز مرکز بندرلنگه ۲۰ میلیارد تومان در سال گذشته توسط دولت اعتبار تخصیص داده شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید