Iranian Agriculture News Agency

سطح بهداشتی زنبورستان‌های ایران نسبتا مطلوب است

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، سطح بهداشتی زیرساخت‌های توسعه زنبور عسل در کشور را نسبتا مطلوب دانست و از مراقبت بهداشتی مستمر از زنبورستان‌ها خبر داد.

سطح بهداشتی زنبورستان‌های ایران نسبتا مطلوب است

محمدباقر مقدس در گفت­‌و­گو با خبرنگار ایانا گفت: گونه قالب زنبور عسل که در اکثر کشورها از جمله ایران به صورت صنعتی استفاده می‌­شود، آپیس ملیفرا است. البته در هر شرایطی از واریته­‌های مختلفی در دنیا بهره گرفته می‌شود. این گونه در برابر بیماری­‌های زنبور عسل مقاومت بالاتری از خود نشان می­‌دهد.

وی با معرفی بیماری­‌های واروا، نوزما، آکاراپیس، لوک آمریکایی، لوک اروپایی و تعدادی از بیماری­‌های ویروسی به‌عنوان بیماری­‌های شایع زنبور عسل در کشور، اعلام کرد: زیرساخت­‌های بهداشتی کشور برای گسترش صنعت زنبورداری نسبتاً مطلوب است.

مدیر کل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی گفت: وجود شبکه مویرگی ادارات دامپزشکی در کنار حضور اتحادیه‌های استانی و تعاونی‌­های شهرستانی زنبور عسل، تعامل مناسبی را با زنبورداران جهت اعمال موازین بهداشتی ایجاد کرده است.

مقدس مشکل اساسی صنعت پرورش زنبور عسل در کشور را کمبود نیروهای متخصص در این زمینه اعلام کرد و افزود: تلاش برای رفع این معضل در حال انجام است.

 

 این مقام مسئول در توضیح اقدامات سازمان دامپزشکی برای حفظ سلامت زنبورستان­ها گفت: زنبورستان­های کشور به صورت مستمر تحت مراقبت ( فعال و غیرفعال) بیماری­های زنبور عسل قرار دارند. در صورتی که میزان شیوع هر کدام از بیماری­های تحت پوشش به سطح اپیدمیک برسد، اقدامات خاصی (ترویجی - عملیاتی) طراحی و در مناطق مختلف کشور اجرا می­شود. نمونه این اقدامات مربوط به اپیدمی اخیر بیماری لوک آمریکایی است که منجر به اقدامات گسترده ترویجی، مراقبتی و ابلاغ دستورالعمل پیشگیری، مراقبت و کنترل بیماری لوک آمریکایی گردید.

مقدس در ادامه برای حفظ سلامت زنبورستان­ها به زنبورداران توصیه کرد: برای درمان بیماری واروا از داروهای مجاز  ثبت شده در سازمان دامپزشکی کشور استفاده کنند، کندوها را در حدود 30 سانتیمتری سطح زمین قرار دهند، برای تهویه مناسب کندوها، سوراخ تهویه را در پشت کندو قرار دهند، دسترسی زنبورها را به آب تمیز، سالم و ترجیحاً آب جاری فراهم کنند، کندوها به صورت فصلی از نظر نشانه­های بیماری­های نوزادان بررسی،و در صورت مشکوک بودن به بیماری، اقدامات و یا درمان­های مربوط را انجام دهند، پوکه­ها به صورت مرتب با آج موم تعویض شوند، بچه کندوهای گرفته شده باید تا زمانی که  ملکه تخم­ریزی کرده و کلنی از نظر بیماری­های نوزادان بررسی شود، در  محلی خارج از زنبورستان نگهداری شود و در نهایت، با هدف جلوگیری از گسترش بیماری­ها، مکمل­های تغذیه­ای زنبور عسل را از منابع معتبر خریداری کنند.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید