Iranian Agriculture News Agency

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد:

لزوم استفاده از ظرفیت های نوار ساحلی در تولید محصولات شیلاتی و ایجاد اشتغال در کشور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ظرفیت های بی نظیری در 5هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی ایران وجود دارد که می تواند اشتغال و ثروت بسیار زیادی را برای ما تولید کند.

لزوم استفاده از ظرفیت های نوار ساحلی در تولید محصولات شیلاتی و ایجاد اشتغال در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا، هفتمین همایش ملی ماهیان خاویاری و نمایشگاه خاویار و صنایع وابسته با شعار " خاویار ایرانی، نشان جهانی" امروز یکشنبه با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، ملکی فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، سید حسین حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران، کاردار سفارت عمان در ایران و جمعی از تولیدکنندگان برتر ماهی خاویاری در کشور در سالن جلسات صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد.

در این همایش، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی ضمن تبریک عید غدیر خم اظهار کرد: شیلات حوزه بسیار مهمی برای کشور ما است و شیلات و دیم بخش های فراموش شده تولید ثروت در اقتصاد ایران محسوب می شوند.

وی افزود: ظرفیت های بی نظیری در 5هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی ایران وجود دارد که می تواند اشتغال و ثروت بسیار زیادی را برای ما تولید کند؛ شیلات در حوزه تغییرات اقلیم و بحران آب بسیار کمک کننده است و اگر در سبک مصرف ماهی و سرانه آن تغییراتی ایجاد کنیم، سفره غذای ایرانی را کم آب تر کرده ایم و آب کمتری مصرف می کند.

ساداتی نژاد خاطرنشان کرد: باید تمهیداتی برای افزایش سرانه مصرف ماهی در کشور انجام شود که یکی از این اقدامات ارزان سازی تولید ماهی و کارهای ترویجی و فرهنگی خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در حوزه شیلات به خوبی انجام نشده است، ادامه داد: سرمایه گذاری که در حوزه های صنعتی انجام شده است به طور کلی در حوزه کشاورزی انجام نشده و دچار ضعف هستیم، سهم کشاورزی در GDP کشاورزی 11.7 درصد است و باید همین میزان سرمایه گذاری هم در بخش انجام شود اما بالاترین عدد بخش کشاورزی 4 درصد در سال های گذشته بوده است و با فقر سرمایه گذاری در این بخش مواجه هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ما باید از سرمایه گذاران سایر حوزه ها دعوت کنیم تا در حوزه کشاورزی سرمایه گذاری کنند و کار دولت ها هم این است که بخش کشاورزی را در GDP آنقدر قوی کند که بتواند با صنایع و پتروشیمی ها رقابت کند و ارزش افزوده آن با سایر حوزه ها هم سطح شود.

وی ادامه داد: باید یک نگاه متفاوت و مقیاس متفاوت برای سرمایه گذاری در این بخش داشته باشیم. در حال حاضر در حال خرید گندم از کشاورزان هستیم و حدود 70 هزار میلیارد تومان به کشاورزان پول بدهیم اما در سال های گذشته این رقم بسیار کوچکتر بود که نشان می دهد مقیاس حمایتی بانک ها هم باید تغییرات اساسی داشته باشد.

ساداتی نژاد با بیان اینکه پس از اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها انتشار حمایت بیشتری از بانک ها داریم، گفت: بانک ها باید به رسالت خود بهتر عمل کنند.

وی با بیان اینکه خاویار یک نماد برای ایران محسوب می شود، عنوان کرد: خاویار مانند فرش و زعفران است و ایران را در دنیا با نام آن می شناسند و باید به هر طریق این حوزه را تقویت کنیم. ماهیان خاویاری یکی از با ارزش ترین گونه های ماهی هستند و باید بانک ها از سرمایه گذاری در این حوزه حمایت کنند.

مقام عالی وزارت ادامه داد: ما در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان شیلات از این حوزه حمایت لازم را انجام خواهیم داد تا حوزه شیلات بتواند شکوفاتر شود و به اقتصاد کشور کمک کند. شیلات حوزه رو به رشدی است و باید در حوزه های مختلف مانند واگذاری اراضی به مجتمع های شیلاتی و ارائه تسهیلات و تامین مالی توسط بانک کشاورزی اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه باید از ظرفیت های سواحل استفاده شود، گفت: 50 درصد تولید آبزیان در داخل کشور و 50 درصد در سواحل است و این بخش باید فعال شود.

 

 

 

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید