Iranian Agriculture News Agency

"شجری" در مراسم تقدیر از نمونه‌های استان تهران اعلام کرد:

تولید۱۳۴ میلیون تن محصول کشاورزی در سال 99

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولیدات محصولات کشاورزی کشور با برنامه ریزی دقیق و مناسب از ۹۶ هزار تن در سال ۹۲ به ۱۳۴ میلیون تن در سال ۹۹ رسیده است.

تولید۱۳۴ میلیون تن محصول کشاورزی در سال 99

به گزارش خبرنگار ایانا در استان تهران، شاهرخ شجری معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت جهاد کشاورزی  در مراسم تجلیل از نمونه‌های برتر بخش کشاورزی استان تهران با تبریک هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: تولیدات زراعی در سال92، ۶۸ میلیون تن بوده که در سال ۹۹ این عدد به ۹۲ میلیون تن رسید و همچنین تولیدات باغی در همین مدت از ۱۶ میلیون تن به ۲۵ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه دامداران با برنامه ریزی دقیق جهاد کشاورزی طی هشت سال گذشته توانستند تولیدات دامی خود را از عدد ۱۲ میلیون تن به ۱۶ میلیون تن افزایش دهند، افزود: در حوزه شیلات نیز ۹۰۰ هزار تن تولید سال ۹۲ به بیش از یک میلیون تن در سال ۹۹ رسیده است که بیانگر برنامه ریزی مسئولان و تلاش فعالان این عرصه است.

شجری در به نقش قابل ملاحظه بخش کشاورزی در افزایش شاخص های اقتصادی کشاورزی اشاره کرد و گفت: رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی از عدد 3.7 درصد در سال ۹۲ به ۹ درصد در سال ۹۹ رسیده است، در حالی که رشد تولید ناخالص داخلی از ارزش افزوده بخش کشاورزی کمتر و حتی منفی بوده است.

وی ادامه داد: هم اکنون سهم بخش کشاورزی در اشتغال کشور حدود 17.8 درصد است و باید توجه داشت که با توسعه کشور میزان اشتغال بخش کشاورزی بخاطر ورود ماشین آلات نوین باید کاهش یابد.

معاون وزیر کشاورزی با بیان این که صنعت کشاورزی یک صنعت مادر در کشور محسوب می‌شود، بیان داشت: علاوه بر سهم بالای کشاورزی در حوزه اشتغال مستقیم، باید به کسب و کارهای بخش‌های پیشین و پسین کشاورزی نیز اشاره کرد که اشتغال قابل توجهی را به خود اختصاص داده‌اند.

شجری در ادامه با بیان این که بخش کشاورزی اگرچه اهمیت زیاد در حوزه اقتصاد کشور دارد اما سرمایه‌گذاری خوبی در سال‌های اخیر در آن صورت نگرفته است، اذعان کرد: متاسفانه سهم سرمایه گذاری در طول سال‌های گذشته کمتر از 5 درصد و در سال گذشته نیز در حدود 3.6 درصد بوده که عدد بسیار پایینی است.

وی یادآور شد: عدم سرمایه گذاری در بخش کشاورزی موجب شده امروز میزان خسارت طبیعی این بخش به صورت فزاینده‌ای رو به رشد باشد و این بخش که امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد بسیار آسیب پذیرتر از گذشته خود را نشان دهد.

شجری با بیان اینکه تصمیمات سطح کلان کشور در حوزه کشاورزی باید به گونه‌ای باشد که بانک‌های غیر تخصصی براساس مصوبه دولت حداقل ۱۵ درصد در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند، ادامه داد: همچنین ورودی صندوق توسعه ملی نیز باید ۱۰ درصد به بخش کشاورزی تخصیص داشته باشد که هم اکنون زیر ۲ درصد است.

وی تاکید کرد: استهلاک سرمایه گذاری در بخش کشاورزی باید با سرمایه گذاری‌های جدید جبران شود.

شجری  با بیان این که یک شکاف عمیق عملکردی بین تولید کنندگان و کشاورزان نمونه با سایر کشاورزان وجود دارد، گفت: این نکته نشان می دهد کارایی و بهره وری در میان کشاورزان آنگونه که باید وجود ندارد.

وی تاکید کرد: نحوه عملکرد کشاورزان نمونه باید برای افزایش بهره وری به سایر کشاروزان و مزارع انتقال یابد تا شاهد تحول عظیمی در حوزه کشاورزی باشیم، در این راه باید مسئولان زمینه سرمایه‌گذاری در مزارع ترویجی را فراهم کنند.

شجری در خصوص صادرات محصولات کشاورزی نیز بیان داشت: کشاورزان باید با شناخت دقیق محصول مصرفی در کشورهای همجوار و تولید آن به دنبال بازارهای تقاضا محور باشند نه این که مازاد تولیدات خود را با قیمت پایین‌تر به سایر کشورها صادر کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید