Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خبرداد:

بهره‌برداری از 43 پروژه کشاورزی در هفته دولت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران از بهره‌برداری 43 پروژه کشاورزی در هفته دولت خبر داد.

بهره‌برداری از 43 پروژه کشاورزی در هفته دولت

به گزارش خبرنگار ایانا، جبرئیل برادری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در نشستی خبری که به مناسبت هفته دولت که در محل این سازمان برگزار شد، بیان کرد: این پروژه‌ها در زیر بخش‌های آب و خاک، تولیدات گیاهی، تولیدات دامی، شیلات و آبزیان و صنایع تبدیلی و تکمیلی است که با اعتباری بالغ‌بر 287 میلیارد تومان و اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم 2070 نفر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: با بهره‌برداری این پرو‌ژه‌های مهم و اثرگذار، ما در حوزه منابع آبی استان دو میلیون مترمکعب صرفه‌جویی خواهیم داشت و سه هزار تن به تولیدات بخش کشاورزی ما افزوده خواهد شد. امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه‌های مهم و اثرگذار گام موثری را در حوزه بخش کشاورزی و امنیت غذایی برداریم.

برادری توضیح داد: عمده پروژه‌ها در حوزه آب و خاک، 25 درصد تولیدات گیاهی و مابقی در حوزه شیلات وآبزیان، تولیدات دامی و صنایع تبدیلی و تکمیلی است.

وی اضافه کرد: بیش از 53 درصد گردش مالی در استان تهران است و باید این سرمایه‌ها را وارد بخش کشاورزی کنیم تا علاقمندان به این حوزه بتوانند به‌راحتی در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند. ما نیز ملزم هستیم تا شرایط را برای سرمایه‌گذاران تسهیل کنیم و بتوانیم تاثیرات بسزایی در حوزه امنیت غذایی داشته باشیم.

این مقام مسئول گفت: بنابراین شناخت توانمندی‌ها و فعالیت‌های بخش کشاورزی، برای توسعه پایدار و تلاش برای رفع موانع از اولویت‌های پیگیری ما است.

جبرئیل برادری در پاسخ به این سوال که سالانه چقدر در بخش کشاورزی استان سرمایه‌گذاری انجام می‌شود، توضیح داد: الزام ما به استفاده بهینه از منابع آب و خاک، یکی از رویکردهای ما در راستای سیاست‌های کلان وزارت جهاد کشاورزی است. این رویکرد از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی با هدف تحقق شعار سال است. برای استفاده بهینه از منابع آب و خاک ملزم به هدایت کشت فضای باز به محیط‌های کنترل شده هستیم.

وی افزود: با این رویکرد دو هدف را دنبال می‌کنیم، در وهله اول افزایش عملکرد در واحد سطح است که در محیط‌های کنترل شده و گلخانه‌ای عملکرد ما 10 برابر فضای باز است. با توجه به اینکه یک چهارم اشتغال کشور در حوزه بخش کشاورزی است، در نتیجه اشتغال برای کسب‌ و کارهای بخش کشاورزی از دیگر اهداف ما است.

توسعه گلخانه‌ها و افزایش بهره‌وری

وی بیان کرد: در توسعه کشت گلخانه‌ای یکی از سیاست‌های اصلی افزایش بهره‌وری و مدیریت راهبردی آب  است. در استان تهران به لحاظ افزایش عملکرد در واحد سطح و توسعه گلخانه‌ها، جایگاه نخست را در کشور داریم.

وی گفت: سالیانه در حوزه گلخانه‌ها علاوه‌بر صنایع تبدیلی و تکمیلی و تولیدات دامی 270 هکتار توسعه داریم. هرچه بتوانیم سرمایه‌ را به سمت بخش کشاورزی هدایت کنیم، باعث رونق بخش کشاورزی در استان تهران می‌شود. در سطح استان تهران به ازای مصرف یک متر مکعب آب، 2/5 کیلوگرم محصول تولید می‌کنیم و از میانگین کشوری که 1/5 کیلوگرم بر متر مکعب است، فاصله داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: افزایش بهره‌وری، استفاده از کشاورزی دانش‌بنیان، استفاده از تکنولوژی‌های روز و انتقال دانش به مزارع از اولویت‌های اقدامات ما در حوزه جهاد کشاورزی است که در راستای افزایش بهره‌وری این موضوعات را دنبال می‌کنیم.

وی گفت: حدودا پنج هزار هکتار گلخانه در سطح استان تهران ایجاد کردیم. سال گذشته 270 هکتار این سطح را توسعه دادیم و امسال نیز طبق هدف‌گذاری‌های انجام شده، برای 400 هکتار برنامه‌ریزی شده است که با جدیت دنبال می‌کنیم.

اهمیت کشت قراردادی

برادری بیان کرد: الگوی کشت یکی از وظایف مهم جهاد کشاورزی است که با هم‌افزایی و هم‌گرایی کامل با سایر دستگاه‌ها باید انجام دهیم. وضعیت اقلیمی و منابع ما بسیار محدود است و موظف هستیم به سمت کشت قراردادی برویم. البته باید یکسری مشوق‌های حمایتی داشته باشیم تا کشاورز را متقاعد کنیم که مطابق الگوی کشت عمل کند.

وی افزود: برای 47 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر کشت گندم در استان، اجرای کشاورزی قراردادی در 42 هزار هکتار از این اراضی در دستور کار قرار گرفت. ما نسبت به سال گذشته 52 درصد افزایش تحویل گندم به مراکز دولتی داشتیم.  سال گذشته 94 هزار تن و امسال با توجه به اینکه 220 هزار تن تولید داشتیم، 132 هزار تن گندم تحویل مراکز دولتی شده است.

وی ادامه داد: سالانه چندین هزار تن محصولات گلخانه‌ای خود را به کشورهای حاشیه خلیج فارس، روسیه و کشورهای اروپایی صادر می‌کنیم. امسال 11 هزار تن صادرات گلخانه‌ای از جمله صیفی‌جات، فلفل دلمه‌ای، خیار، گوجه‌سبز و گل شاخه بریده داشتیم. هرچقدر توان صادراتی ما افزایش پیدا کند، نشان دهنده با کیفیت و سالم بودن محصولات ما است.

جبرئیل برادری بیان کرد: از اول شهریورماه تمام محصولات گلخانه‌ای که به بازار عرضه خواهد شد، باید شناسه QRCODE را داشته باشند و محصولات ما از زمان کاشت تا برداشت تحت کنترل مسئولان فنی گلخانه‌ها است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی تاکید کرد: هیچ محصولی به بازار ارائه نخواهد شد مگر اینکه این شناسه را داشته باشد. اطمینان می‌دهیم با اعمال این موضوع همه محصولات شناسنامه‌دار خواهند شد. هر کشاورزی که این شناسه را نداشته باشد، نمی‌تواند محصول خود را به بازارهای داحل یا خارج ارائه کند.

جبرئیل برادری گفت: کارگروهی برای رفع موانع صادراتی تشکیل دادیم. جلسات ماهیانه‌ای تشکیل می‌دهیم، تا صادرکنندگان بدون دغدغه بتوانند محصولات خود را با کم‌ترین زمان به کشورهای مدنظر صادر کنند.

وی افزود: استان تهران در حوزه بخش کشاورزی استان بهره‌ور است و یکی از رویکردهای ما در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی مسئله افزایش بهره‌وری است. ما در استان تهران یک درصد از اراضی کشاورزی کشور را در اختیار داریم و پنج درصد محصولات کشاورزی را تولید می‌کنیم.

برادری بیان کرد:  در بیش از 90 درصد محصولات تولید شده در سطح استان تهران، مواد خام جذب، فرآوری و عرضه می‌شود. این مسئله به این معنا است که وضعیت اقتصادی واحدهای تولید ما بهره‌ور است. همچنین 66 دسته فعالیت در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی وجود دارد.

وی توضیح داد: این امکان را داریم تا کسانی که علاقمند به سرمایه‌گذاری هستند در حداقل زمان مجوز و تسهیلات در اختیار آن‌ها قرار دهیم. سال گذشته هزار و 174 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار سرمایه‌گذاران قرار دادیم تا در تمامی حوزه‌ها از جمله صنایع تبدیلی و تکمیلی، تولیدات گیاهی، تولیدات دامی، شیلات و آبزیان و فعال‌سازی واحدهای نیمه فعال، غیر فعال و نیمه تمام اقدامات لازم را انجام دهند. این تسهیلات را در اختیار سرمایه‌گذاران در راستای بحث بهره‌وری و فرآوری محصولات کشاورزی قرار دادیم و این رویکرد را در استان تهران نهادینه کردیم.

تامین 30 درصد  اقلام پروتئینی استان

وی یادآور شد: یکی از افتخارات جهاد کشاورزی استان این است که ضریب خوداتکایی را در حوزه واحدهای تولید مثل مرغداری‌ها افزایش دادیم و واحدهای غیرفعال مرغداری را فعال کردیم. ما 12 درصد نیاز استان را تامین می‌کنیم و برنامه‌ریزی کردیم تا پایان امسال این رقم را به 15 درصد برسانیم.

جبرئیل برادری گفت: ما باید بتوانیم در حوزه اقلام پروتئینی 30 درصد نیاز استان را تامین کنیم. استان تهران با جمعیت ساکن و شناوری که دارد، باعث می‌شود التهاباتی در حوزه تامین اقلام پروتئینی وجود داشته باشد.

وی افزود: در سایت سازمان جهاد کشاورزی فراخوان دادیم تا کسانی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در حوزه احداث واحدهای مرغداری هستند، اراضی ملی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا بتوانیم بخشی از نیاز استان را از این طریق تامین کنیم.

وی ادامه داد: در حوزه ذخایر استراتژیک مثل گندم، کمبودی نداریم، در حوزه تولید به مرز 10 میلیون تن رسیدیم و در حوزه گندم نان خودکفا شدیم.

برادری گفت: در حوزه مرغ روزانه بین هزار و 200 تا هزار و 300 تن مرغ وارد استان می‌شود. میزان جوجه‌ریزی استان در تیرماه 132 میلیون قطعه بوده و برای اولین بار در استان تهران ظرفیت جوجه‌ریزی استان به یک میلیون و 300 هزار قطعه رسید.

وی اضافه کرد: سیاست‌گذاری در برنامه‌ریزی جوجه باعث شد تا میزان تولید بر اساس نیاز ما باشد و قیمت‌ها نیز مطابق قیمت مصوب عرضه می‌شود.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، در ایام تاسوعا و عاشورا، نیازهای هیات‌های مذهبی را فراهم کردیم و با توجه به نزدیک شدن به اربعین حسینی نیز سهمیه‌های لازم را در اختیار موکب‌ها قرار دادیم. هزار و 500 تن برنج، 500 تن گوشت و مرغ منجمد و 300 تن شکر در اختیار آن‌ها قرار دادیم.

صادرات گل شاخه بریده

برادری گفت: در سطح استان تهران بیش از هزار و 100 هکتار کشت گلخانه‌ای گل و گیاه زینتی داریم که رتبه نخست را در سطح کشور داریم.

وی افزود: بیش از یک میلیارد و 300 میلیون شاخه گل شاخه بریده تولید می کنیم و سالانه هم به کشورهای هلند، گرجستان، امارات و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید