Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران خبرداد:

سهم کمتر از 45 درصدی کشاورزی از منابع آب استان تهران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: سهم بخش کشاورزی از منابع آب استان تهران کمتر از 45 درصد است.

سهم کمتر از 45 درصدی کشاورزی از منابع آب استان تهران

جبرئیل برادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: تأمین آب یکی از فاکتورهای تأثیرگذار در امر کشاورزی است. متأسفانه موضوع تأمین آب کشاورزی به‌جز در تعدادی از شهرستان‌های شرق استان شامل فیروزکوه، دماوند و پردیس، در سایر شهرستان‌ها و دشت‌های استان، اغلب تحت تأثیر آب شرب شهر تهران و جمعیت روزافزون آن قرارگرفته و قسمت عمده منابع آب موجود استان صرف تأمین آب شرب شهر تهران و بخشی هم صرف صنعت استان می‌شود.

وی ادامه داد: در استان تهران هرساله محدودیت‌های تخصیص آب نسبت به بخش کشاورزی بیشتر اعمال و اجرا می‌شود. درحالی‌که در کشور حدود 75 تا 90 درصد آب موجود در هر استان به بخش کشاورزی تعلق دارد ولی در استان تهران کمتر از 45 درصد از منابع آب موجود استان به بخش کشاورزی تخصیص می‌یابد.

وی افزود: تخصیص آب سدهای استان به بخش شرب و قطع حقابه کشاورزان و اولویت آب شرب و صنعت در سیاست‌ها و برنامه مدیریت کلان استان تهران از دیگر مشکلات است. در این راستا اقداماتی از ابتدای سال در حوزه آب‌وخاک انجام‌شده است.

برادری در خصوص اقدامات انجام‌شده گفت: تاکنون مجموعاً بیش از 81 هزار و 273  هکتار سیستم‌های نوین آبیاری در حدود 81 درصد از اراضی استان که قابلیت اجرای این سیستم‌ها رادارند، اجرا شده است. درمجموع بالای 50 درصد کل اراضی استان تحت پوشش این سیستم‌ها قرارگرفته است.

وی ادامه داد: در بخش احیا و مرمت قنوات کشاورزی دو  رشته قنات به طول سه کیلومتر طی سه‌ماهه اخیر انجام‌شده است، همچنین طرح‌های انتقال آب (کانال و لوله)  طی سه‌ماهه اخیر در قالب سه پروژه به طول دو  کیلومتر انجام‌شده است. درنتیجه این اقدامات سازمان، حدود  630 میلیون مترمکعب صرفه‌جویی سالیانه در آب بخش کشاورزی ایجاد شده است.

جبرئیل برادری اضافه کرد: بهره‌وری آب کشاورزی در استان به 2/03 کیلوگرم بر مترمکعب رسیده است. میانگین کشوری حدود 1.5 است) و راندمان آبیاری از حدود 36 درصد به بالای 62 درصد در استان رسیده است. (میانگین کشوری حدود 46 درصد است.)

وی یادآور شد: پیگیری مسائل و مشکلات آب کشاورزی و تشکیل جلسات متعدد با نمایندگان مجلس و دستگاه‌های ذی‌ربط استانی، استانداری و فرمانداری‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه بود.

این مقام مسئول اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در آغاز سال 1402 با اشاره به اینکه مهم‌ترین مسئله کشور در سال گذشته که اقتصاد و معیشت مردم بوده است و با تأکید بر اینکه مسئله اصلی ایران در سال پیشرو نیز اقتصاد خواهد بود، «مهار تورم و رشد تولید» را به‌عنوان شعار سال انتخاب کردند.

وی افزود: این سازمان با توجه به مسئولیت خطیر خود، در افزایش ضریب امنیت غذایی و با تکیه بر فرموده‌های مقام معظم رهبری، با تمام ظرفیت‌های موجود بخش کشاورزی و کمک همه متخصصان این عرصه به همراه کشاورزان، تولیدکنندگان، دانش‌آموختگان و شرکت‌های دانش‌بنیان برای دستیابی به امنیت پایدار و اقتدار غذایی که «مهار تورم و رشد تولید» را نیز به دنبال خواهد داشت، پا به عرصه گذاشته و در سال جاری نیز  برای تقویت آن تلاش خواهد کرد.

این مقام مسئول تأکید کرد: احداث و توسعه زیرساخت‌های کشاورزی شامل، تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه نوین آبیاری به میزان سه هزار و 218 هکتار در دستور کار قرار گرفته است.

برادری ادامه داد: احداث چهار هزار و 691  هکتار گلخانه در سطح استان و برای مصرف بهینه منابع آب‌وخاک انجام‌شده است. خطوط انتقال آب کشاورزی عمومی (لوله و کانال) به میزان دو هزار و 941 کیلومتر (تجمعی تاکنون) در سطح استان باهدف جلوگیری از هدر رفت آب از محل تأمین تا مزارع و باغات احداث‌ شده است.

وی گفت: افزایش ظرفیت جذب ماده خام به میزان 887 هزار تن و افزایش ظرفیت سردخانه تا سقف 9 هزار تن با احداث 31 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه کشاورزی بوده است.

به گفته وی، اعتبارات مصوب تملکی و هزینه‌ای که در اختیار سازمان جهاد کشاورزی استان تهران قرارگرفته است در پیشبرد این اهداف موثر بوده است. با پیگیری و همیاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این سازمان موفق به مصوب کردن اعتبارات هزینه‌ای به میزان 14 میلیون و 465 هزار و 15 ریال شده است که نسبت به سال 1400 رشدی معادل 25 درصد داشته است.

برادری ادامه داد: با توجه به اهمیت اجرای پروژه‌های عمرانی نظیر احداث زیرساخت‌های کشاورزی، مبارزه با آفات، رصد و پایش اراضی کشاورزی و استفاده از ظرفیت پروژه‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی در سایه حمایت‌های مستمر سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ابلاغ هزار و 646 میلیارد ریال اعتبار مصوب (با تخصیص هزار و 208 میلیارد ریال) شاهد رشد 291 درصدی نسبت به سال گذشته بودیم.

وی گفت: هوشمندسازی زنجیره ارزش بخش کشاورزی و دقیق کردن اطلاعات موردنیاز این بخش، با راه‌اندازی رصدخانه بخش کشاورزی استان تهران در جهت پردازش تصویری، جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل داده‌های کشاورزی انجام‌شده است.

وی افزود: تدوین سند الگوی کشت محصولات کشاورزی با محوریت تولید محصولات راهبردی و اساسی نظیر گندم، ذرت علوفه‌ای و دانه‌های روغنی و ابلاغ آن به تمام آحاد فعال این بخش انجام شده است.

جبرئیل برادری اضافه کرد: صدور سند تک‌برگ اراضی کشاورزی که یکی از مهم‌ترین ابزارهای مهم در نظام بانکی محسوب می‌شود، درحال انجام است و در سال گذشته این سازمان موفق به صدور سند تک‌برگ برای 79 هزار هکتار از اراضی شده است.

استان تهران در راستای فعالیت‌های خود در سه بخش جذب تسهیلات از محل اعتبارات بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال 1400 بخش کشاورزی (به استناد گزارش بانک کشاورزی به شماره نامه 156/30/022 مورخ 29/01/1402) در سال 1401، جذب و پرداخت طرح‌های مصوب کمیته استانی  بند الف تبصره 18 قانون بودجه 1400(در سال 1401)، پرداخت تسهیلات از محل اعتبار روستایی و عشایری ابتدای اجرای طرح تا پایان 1401(به استناد گزارش اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران به شماره نامه 11389/42/012 مورخ 30/01/1402)  توانست رتبه نخست را کسب کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید