Iranian Agriculture News Agency

اجرای الگوی کشت راهکاری برای برون رفت از بحران کم آبی کشور

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان گفت: اجرای الگوی کشت راهکاری برای برون رفت از بحران کم آبی برای کشاورزی کشور است.

اجرای الگوی کشت راهکاری برای برون رفت از بحران کم آبی کشور

محمد رضا عباسی مژدهی در گفت‌و‌گو‌ با خبرنگار ایانا بیان کرد: سازمان تحقیقات با پیشنهاد اجرای الگوی کشت به دنبال بهینه سازی مصرف آب در اراضی زراعی و باغی کشور است.

وی افزود: همچنین سایر پروژه‌ها جهش تولید در دیمزارها و همچنین اجرای کشت دوم در اراضی شالیزاری استان است تا علاوه‌بر اثرات مثبت زیست محیطی به بهبود اقتصادی کشاورزان نیز کمک خواهد کرد.

استحصال آب از مه؛ راهکاری برای رفع چالش کم آبی گیلان 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه یکی از چالش‌های اصلی استان گیلان و کشور کاهش نزولات آسمانی است، ادامه داد: ما برای رفع این چالش‌ها باید از علم روز استفاده کنیم و هدف تمام محققان مرکز و سازمان تات رفع این چالش است.

عباسی مژدهی افزود: همکاران ما طی سال‌های گذشته در حوزه چالش آب در اراضی بالا دست و کوهپایه‌های استان گیلان که یکی از معضلات اصلی ما است اقدامات بسیاری انجام داده‌اند که یکی از این روش‌ها استحصال آب از مه است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان ادامه داد: در اراضی بالا دست و کوهپایه در این استان روزهای بسیار زیادی هوا مه آلود است و از گذشته کشاورزان و باغداران متوجه بودند که از مه برای آب آبیاری و مه استفاده کنند و محققان با استفاده از سیستم بسیار ساده توانستند ار مه استفاده کنند. خوشبختانه در سطح استان استقبال بسیار خوبی شده است.

عباسی مژدهی افزود: مقدمات کار در حال فراهم سازی است تا این دانش به روستاها نفوذ کند و ما بتوانیم بخشی از کمبود آب را مرتفع کنیم. کاهش آب و آبیاری اولین چالشی است که برای گیاه به وجود می‌آید و اگر آب دچار استرس و کمبود شود آن گیاه و یا درخت برای حمله عوامل خسارت‌زا مستعد می‌شود.

رفع چالش نیروی انسانی با استفاده از تکنولوژی

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان با اشاره به استفاده از روش‌های نوین کشاورزی بیان کرد: کشاورزی به سمتی در حرکت است که ما از روش و دانش‌های نوین استفاده کنیم. امروزه اینترنت اشیا نقش بسیار مهمی در تولید دارد.

عباسی مژدهی افزود: در حال حاضر در بخش وزارت جهاد کشاورزی در بخش‌های اجرایی و تحقیقاتی چالش کمبود نیروی انسانی متخصص است که باید این چالش را با استفاده از تکنولوژی رفع کنیم.

وی ادامه داد: با استفاده از اینترنت اشیا، سامانه‌ها و ماهواره‌ها برای ردیابی و پیش‌بینی وضعیت رشدی مزارع و درختان و پیش روی آفات و بیماری‌ها استفاده شود. 

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گیلان اضافه کرد: یکی از مباحث اصلی در استان گیلان پایین بودن استفاده از فناوری است که امیدواریم با ورود فناوری و نفوذ دانش به داخل مزارع و باغ‌ها این چالش رفع شود.

سازمان تات به‌عنوان متولی تحقیقات در عرصه‌های کشاورزی قدم‌های خوبی برداشته و تاسیس مراکز رشد کشاورزی در اکثر مراکز کشاورزی و به دنبال آن دهکده‌های نوآوری نیز تعریف شده حمایت می‌شود.

عباسی مژدهی افزود: همچنین سازمان با حمایت از فارغ‌التحصیلان که ایده‌های جدید دارند و به حوزه دانش‌بنیان می‌تواند آینده روشنی داشته باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید